نویسندگان | مجید رستگاری، علی اکبر محسنی، علی نجفی ایوکی، تورج زینی وند |
---|---|
نشریه | ادبیات پایداری/ پاییز 1400 |
شماره صفحات | ۶۳-۸۶ |
شماره مجلد | ۲۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
دو رمان «أُمُّ سعد» و خاطرات «دا» بدین سبب که هر دو به نوعی مؤلّفه های مقاومت سرزمین فلسطین و دفاع مقدّس ایران را واگویی میکنند؛ در زمرۀ ادبیّات روایی می گنجند. این جُستار می کوشد تا از منظر سبک و دید راوی، محتوای دو داستان را بر پایۀ معیارهای پایداری و رویکرد ادبیّات تطبیقی آمریکایی، تحلیل کند. خاطرات«دا»، با روایتهایی مستند، در یک عمل داستانی غیرخطّی و رمان «أُمُّ سعد»، با بهره گیری از درون مایه های نمادین و اسطورهای، در یک سیر خطّی روایی، در خلق فضا، رنگ، به کارگیری صحنه های فراخ منظر و انواع صور خیال، در تحقّق اهداف خود، کامیاب به نظر می رسند.
زهرا حسینی، با شگردهای زاویۀ دید درونی اوّل شخص(تک گویی درونی، حدیث نفس و تک گویی نمایشی) و کنفانی، با ترکیبی از زاویۀ دید درونی اوّل شخص(دو راوی) و بیرونی سوّم شخص(راویِّ دانای کل، دانای کل محدود و زاویۀ دید نمایشی)، حوادث داستان را روایت می کنند.در پژوهش توصیفی و تحلیلی حاضر که به روش کتابخانه ای و با هدف وصول به شخصیّت های قهرمان و درونمایه های پایداری صورت گرفته است، می تواند ضمن تبیین اشتراک و افتراق زاویۀ دید، مؤلّفه های معنوی، اجتماعی و لایه های معنایی دو اثر روایی، مخاطب را با سبک زندگی و فرهنگ جهادی زنان و مردان ایثارگر ایران و فلسطین آشنا سازد؛ چرا که پیام اصلی این دو ژانر و قهرمانان آن، مقاومت در برابر رژیم بعثی و صهیونیستی در دفاع از سرزمین بودهاست. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که مضامین پایداری مانند عشق به وطن و دفاع از آن، ایثار و جانفشانی، ایمان و امید و ... در دو روایت، بیشترین نمود داشته است
tags: سبک روایی، زاویۀ دید، درون¬مایۀ¬ پایداری، «أُمُّ سعد»، «دا».