نویسندگان | علی نجفی ایوکی، محسن سیفی، فاطمه حاجی قربانی |
---|---|
نشریه | نقد ادب معاصر عربی/ زمستان 1401 |
شماره مجلد | ۲۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
اسطورة بین النهرینیِ «گیلگمش» به همراه شخصیت مکمل وی «انکیدو» با درونمایة مرگ، جاودانگی و آرمان های والای انسانی، جایگاه ویژه ای در شعر معاصر عربی یافته و مورد توجه شاعران نوگرای آن قرار گرفته است. سه تن از شاعران نامدار معاصر عرب «سمیح القاسم»، «ادونیس» و «سعدی یوسف» در بستر شعرشان، توجه ویژه به این اسطوره نمودند و کوشیدند با محور قرار دادن شخصیت اسطورهایِ گیلگمش و الهامگیری از تجربه آن، به ترسیم خواسته ها و دلنگرانی های خود بپردازند و با خوانشی جدید از آن میراث کهن اسطورهای، تفسیری تازهتر و عمیقتر از آن تراژدی غمبار ارائه دهند. در پی تمرکز ویژه سه شاعر یادشده بر اسطوره مورد بحث، این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی به واکاوی محورهای مورد توجه شاعران از اسطوره، نقد محتوایی متن شعری آنان و تبیین اهداف فراخوانی و به کارگیری اسطوره از سوی سه شاعر بپردازد و در نهایت از لحاظ مفهومی، متنهای شعری آنان را مورد همسنجی و نقد قرار دهد. از نتایج این پژوهش آن است که سه شاعر با نگاه خاکستری، گیلگمش خود را در فضای تراژدیک و غمبار حضور داده اند. دیگر اینکه سمیح القاسم به رغم استفاده چشمگیر از شگردهای ادبی، نتوانسته تجربۀ جدیدی بر گیلگمش خود حمل نماید و به تکرار تجربه کهن پرداخته است. این در حالی است که ادونیس و سعدی یوسف به مرحله «اسطوره سازی» رسیده اند و توانستند از رهگذر آن شخصیت اسطورهای، تجربه های جدیدی فرادید مخاطب قرار دهند.
tags: شعر معاصر عربی، اسطوره، گیل¬گمش، انکیدو، مرگ و جاودانگی، ماجراجویی.