نویسندگان | علی نجفی ایوکی، نیلوفر زریوند |
---|---|
نشریه | زبان پژوهی- دانشگاه الزهراء- بهار 1394 |
شماره صفحات | ۷-۴۱ |
شماره مجلد | ۱۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISI ,ISC ,SID |
چکیده مقاله
نقد فرمالیستی روشی نوین در نقد ادبی است که با محور قرار دادن متن و نادیده گرفتن مسائل بیرونی آن همچون شخصیت مؤلف، مسائل اجتماعی، تاریخی و روانشناسی، در پی واکاویِ ارزش ادبی اثر بر میآید و بر آن است تا با برجستهسازی شکل و فرم، به بررسی میزان انسجام و ادبیت متن بپردازد. این هدف از طریق بررسی و تحلیل بافت اثر ادبی و عناصر تشکیلدهندۀ آن یعنی صامت و مصوتها، هجاها، صور خیال، صنایع بدیعی، و... به دست میآید. در این نوشتار با الهام از اصول نقد فرمالیستی، به بررسی نقش هر یک از عناصر یادشده در خطبۀ «قاصعۀ» نهجالبلاغه میپردازیم و برآنیم کارکرد هر جزء را با توجه به کل متن بیان داریم تا در نهایت زیبایی بهکاررفته در آن فرادید مخاطب قرار گیرد. چنین استنباط میشود که حروف، واژگان و جملههای متون یادشده، در انسجام با یکدیگر بوده و مجموعۀ آواها و چینش خاص واژگان در پی القای معانیای فراتر از معنای فرهنگنامهای آن میباشد. انسجام و کاربرد خاص واژگان به ویژگیهای ظاهری ختم نشده بلکه با کاربرد مجازی و صورتهای استعاری و کنایی خود، جلوهگر معانی تازهای هستند که در راستای هدف خطبه یعنی تحذیر از شیطان و کبر وی به کار برده شدهاند.
tags: نقد ادبی، فرمالیسم، خطبۀ قاصعه، آشناییزدایی، انسجام