تبیین استعاره های مفهومی نهج‌البلاغه در حوزة خداشناسی

نویسندگانمرضیه سادات کدخدایی، علی نجفی ایوکی، امیرحسین رسول نیا، امیر حسین مدنی
نشریهحدیث و اندیشه/ بهار و تابستان 1402
ارائه به نام دانشگاهکاشان
شماره مجلد۳۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

در زبان‌شناسیِ شناختی «استعاره» صرفا یک آرایۀ ادبی برای زینت کلام نیست؛ بلکه به مفهوم‌سازی یک حوزۀ معنایی در قالب حوزۀ معنایی دیگر اطلاق می‌شود و بر این اساس در تبیین مفاهیم انتزاعی به ویژه در حوزۀ متون دینی نقش بسزایی دارد؛ لذا در این پژوهش سعی داریم با اتخاذ رویکرد کیفی و روش توصیفی- تحلیلی، از لابه‌لای خطبه‌ها و جستجو در متن نهج‌البلاغه دریابیم که صاحب سخن چگونه مبحث «خداشناسی» را برای مخاطب قابل درک ساخته است. یافته‌های پژوهش نشان از آن دارد که امام علی (ع) در بیشتر موارد با استفاده از استعاره‌های هستی‌شناختیِ تشخیصی، خداوند را به مثابه انسانی تصور کرده تا تصویری روشن در ذهن مخاطب ایجاد کند، سپس صفات انسان‌گونه را از خداوند نفی می‌کند؛ یعنی در بین حوزه‌های مبدأ، انسان بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است؛ مثلا در خطبه‌ای ابداع و نوآوری که از ویژگی‌های انسانی است را به خداوند نسبت می‌دهد و در جایی دیگر خداوند را دارای قوة بینایی فرض کرده است، گاهی نیز به ماده‌انگاری روی آورده و برای تبیین مفهوم انتزاعی «خداوند» از حوزة معنایی دریا استفاده کرده است.   

متن کامل مقاله

tags: خداشناسی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ها، استعارة مفهومی، معناشناسی شناختی.