نویسندگان | علی نجفی ایوکی، سعیده حسن شاهی |
---|---|
نشریه | لسان مبین، دانشگاه قزوین/ تابستان 1397 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ساختار و شخصیّتهای نمایشنامه دو عنصر درهم تنیدهاند که با تغییر هریک، دیگری نیز تغییر میکند. نقش شخصیّت آن است که ویژگیها و امکانات ظاهری افراد را که توجیه کنندة اعمال و تصمیمات آنهاست وارد نمایشنامه کند. این مهم به انجام نمیرسد مگر با کاربست شگردهای شخصیّتپردازی. پژوهش پیش رو برآن است تا با توجّه به تعاریف شخصیّت و اصول شخصیّتپردازی از دیدگاه منتقدان ادبی، «شهرزاد»، یکی از مهمترین آثار نمایشی عرب را با روش توصیفی ـ تحلیلی واکاوی نماید. بدین منظور ابتدا به نامشناسی شخصیّتها میپردازد و سپس شخصیّتها را در دو تقسیمبندی جداگانه تحلیل و در پایان به شگردهای شخصیّتپردازی توجّه میکند. شخصیّتهای این نمایشنامه، از نظر نامشناسی در دو دستة شمایلی و نمادین جای میگیرند و از نظر نوع و جنس، در دو گروه کروی و مسطّح . در شخصیّتپردازی نیز، توفیق حکیم از دو شگردِ «نویسندگانه» و «نقشوارهای» به صورت صریح و ضمنی بهرهبرده است و در آن به کاربست دیالوگ، کنش و کشمکش، به عنوان عنصری جوهری توجّه داشته است.