نویسندگان | علی نجفی ایوکی، عباس اقبالی، کاظم حسینی باصری |
---|---|
نشریه | پژوهش های فقهی، دانشگاه قم/ پاییز 1397 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
علمای دانش نحو معانی سهگانه حال، استیناف یا عطف را برای حرف «واو» در آیه «لا تَأْکُلُوا مِمّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» (انعام/121) محتمل دانستهاند که البته ناهمگونی این نظرات، تبیین معنوی آیه شریفه را دچار چالش ساخته است. بر این اساس نوشتار حاضر به روش توصیفی- تحلیلی به دنبال معناشناسی حرف «واو» در این آیه شریفه بوده و به این نتیجه رسیده است که ضمیر در جمله «وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» به «أکل» مستفاد از فعل «لاتأکُلُوا» یا به «عَدَمُ الذِّکر» که برگرفته از «لَم یُذکَر» است، رجوع میکند بنابراین آیه شریفه در صدد نهی از خوردن ذبیحه موصوف به فسق نیست بلکه در مقام تبیین یکی از مصادیق فسق است. واژه «فسق» در آیه مورد بحث نیز به معنای خارج شدن ذبیحه از حلیت است که در حقیقت جمله «وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ» دلیل حرام بودن ذبیحهای را بیان میکند که نام خداوند بر آن برده نشده است؛ زیرا آن فسق و خروج از بندگی خداوند است و این مفهوم تنها با معنای عاطفه یا استیناف همخوانی دارد نه حالیه بودن.