نویسندگان | حسین مرتضایی، محسن سیفی، علی نجفی ایوکی |
---|---|
نشریه | نقد ادب معاصر عربی- دانشگاه یزد/ بهار 1399 |
شماره صفحات | ۱۵۷-۱۷۸ |
شماره مجلد | ۱۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
طنز و مطایبه قالبها و سبکهای متعددی دارد که یکی از این قالبها «کاریکلماتور» است؛ گونهای از نوشته کوتاهِ مطایبهآمیز که به قصد برجسته سازی تضادها، با نگرشی متفاوت به دنیا و پدیدههای پیرامون آن توجه میکند. در میان طنزپردازان معاصر عربی، «احمد مطر» یکی از پرکارترین و نامدارترین آنان در این زمینه محسوب میشود؛ وی به عنوان شاعری متعهد، در اشعار خود سیرت سوژههای خود را بازآفرینی میکند و از رهگذر آن، تضادهای معنوی و ناهمسویی حرف با عمل و ناهماهنگی صورت با سیرت آنان را فرادید مخاطبان اشعار خویش قرار میدهد. نگارندگان در جستار پیشروی برآنند تا با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، در گام نخست به تعریف و ارائه نمونه هایی از کاریکلماتور در شعر «أحمد مطر» به عنوان پیشگام این فن در ادب معاصر عربی بپردازند و در گام بعدی به دسته بندی و تشریح برخی از استراتژی هایی که شاعر در کاریکاتورنویسی از آنها بهره جسته، اقدام نمایند. از آنجا که «أحمد مطر» کاریکاتوریست نیز بوده، لذا برای نشاندادن قابلیت ارجاع تصویری کاریکلماتورهای ِوی، چند کارتون و طرح کاریکاتوری ضمیمة کاریکلماتورهایش شده است. نتیجة پژوهش حاکی از این است که «أحمد مطر» با بهرهگیری از شیوه کاریکاتورنویسی و نشاندادن تناقضات و تفاوت های موجود، از سویی نقاب را از چهرة حاکمان بی عمل و بیهوده گوی کشورهای عربی کنار میزند و از دیگر سو، بیتفاوتی و انفعال شهروندان عرب را فرادید مخاطبان خویش قرار میدهد و از رهگذر آن، رؤیای رسوایی حاکمان و اصلاح مردم سرزمینش را در سر میپروراند.
tags: طنز، کاریکلماتور، استراتژی¬های بیانی، ترسیم، أحمد مطر