نویسندگان | محمد نظیفی فرد , سعید خوش بنائی |
---|---|
همایش | بیست و پنجمین همایش سالانه بین المللی مهندسی مکانیک |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۵-۲ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
یکی از فرایند¬هایی که در طراحی موتور خودرو مد نظر قرار می¬گیرد، کنترل دمای اجزاء و طراحی مناسب سامانه خنک¬کاری آن می¬باشد. یکی از اجزاء اصلی سامانه خنککاری، پمپ آب میباشد. پمپ آب سامانههای خنککاری که در حال حاضر در اغلب خودروها مورد استفاده قرار می گیرد توان خود را بطور مکانیکی و مستقیم از موتور خودرو دریافت میکنند. اخیرا استفاده از پمپ های الکترکی به علت مدیریت بهتر حرارتی مورد توجه قرار گرفته اند. در این پژوهش سامانه خنک کاری موتور EF7 با استفاده از تلمبه آب الکتریکی در مقایسه با پمپ آب مکانیکی شبیه سازی و مورد بررسی قرار گرفت. شبیه سازی با استفاده از نرم افزارGT-Suite انجام شد. از نتایج آزمونهای تجربی جهت حصول مشخصه¬های ورودی نرم¬افزار و تصدیق نتایج شبیه¬سازی استفاده شد. تجزیه تحلیل شبیه سازی نشان می¬دهد که استفاده از تلمبه آب الکتریکی در مقایسه با پمپ مکانیکی تاثیر قابل توجهی بر بهبود توان موتور و میزان صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.