نویسندگان | سعید امینی,محسن آقایی |
---|---|
همایش | چهارمین کنفرانس بین المللی هوا فضا |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۰۳-۰۳ - ۲۰۱۵-۰۳-۰۵ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
بسیاری از اجزای ساختاری ماشینها متحمل بارگذاری بالاتر از 107 چرخه میشوند، اما خصوصیات مواد و پیش بینی خستگی به طور معمول بر اساس اطلاعات محدود به بین 106 و 107 چرخه میباشد برخی از نمونههای چنین شکستهایی در هواپیما، خودرو و قطارهای سرعت بالا و توربین ها یافت میشود. برای بسیاری از مواد شکست خستگی پساز 107 (VHCF) چرخه بار، یعنی در محدوده چرخه بسیار بالای خستگی بایستی به این S-N گزارش شده است. همچنین در استفاده از منحنی نکته توجه کرد که منحنی مجانب افقی در سیکلهای خیلی بالاتر اتفاق میافتد بدان معنی که مکانیسم شروع خستگی از 106 به فراتر از 109 برای مواد ،S-N چرخه گسترش یافته است. در نتیجه حد مجانب منحنی مختلف باید به منظور تضمین استحکام خستگی واقعی در محدوده چرخه بسیار بالا مشخص شود. بررسی خواص خستگی در چرخه بسیار بالا مسئلهای قابل توجه برای حصول اطمینان از عمر بلند مدت و قابل اطمینان ماشین آلات و اجزای ساختاری با توجه به مطالبات رو به رشد صنعتی میباشد. معمولا آزمون خستگی مواد، آزمونی با زمان طولانی، وقت گیر و گران قیمت میباشد. با توسعه عملگرهای پیزوالکتریک توان بالا امروزه اعمال چرخههای خیلی زیاد(در حد 1010 چرخه ) در زمانی به مراتب کمتر از گذشته ممکن شده است . این مقاله به توصیف طراحی و ساخت و ساز یک دستگاه تست خستگی مافوق صوت به طور کامل، در فرکانس کاری 20 کیلو هرتز میپردازد. لذا به منظور بررسی خواص خستگی دستگاه تست خستگی مافوق صوت در آزمایشگاه دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شد.
کلید واژه ها: خستگی-چرخه بسیار بالا-پیزوالکتریک- مافوق صوت