نویسندگان | عماد حکیمی,سعید امینی |
---|---|
نشریه | علوم و فنآوری کامپوزیت |
شماره صفحات | ۵۱ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف کربن (CFRP ) به علت داشتن نسبت استحکام بالا به وزن پایین روز به روز در حال گسترش در صنایع مختلف، نظیر صنایع هوا فضا و خودروسازی میباشند. با توجه به ضریب انبساط حرارتی متفاوت بین الیاف و رزین در کامپوزیتهای پلیمری، سوراخکاری این مواد یکی از عملیات مشکل برای ایجاد قطعات نهایی است. از این رو روش فرزکاری مارپیچ در سالهای اخیر با توجه به کاهش نیرو در ماشینکاری و ایجاد سوراخ به صورت یکباره (بدون نیاز به پیش مته) یکی از روشهای نوین برای سوراخکاری CFRP میباشد. در این پژوهش به بررسی میزان ورقه ورقه شدن با توجه به نیرو و پارامترهای ماشینکاری پرداخته شده است. برای تعیین مقدار پیشروی، سرعت برشی و زاویه شیار مارپیچ ابتدا چندین آزمایش اجرا گردید و بر این اساس سه سرعت برشی، چهار سرعت پیشروی و یک زاویه شیار مارپیچ تعیین شد. پس از اجرای آزمایشها نتایج به دست آمده نشان داد، میزان ورقه ورقه شدن رابطه مستقیم با نیروی محوری در طی عملیات ماشینکاری دارد. همچنین قطر سوراخ تولید شده نیز از عوامل تأثیرگذار بر روی معیار ورقه ورقه شدن (Fd) است که افزایش سرعت برشی و کاهش میزان پیشروی سبب تولید سوراخ با دقت بالاتر و کاهش معیار ورقه ورقه شدن میشود.
tags: کامپوزیت پلیمری تقویت شده با الیاف کربن، فرزکاری مارپیچ، ورقه ورقه شدن، نیروی ماشینکاری، قطر سوراخ