| Authors | h.mortezaii/m.seifi/a.najafi ivaki |
|---|---|
| Journal | Critique of Contemporary Arabic Literature |
| Page number | ۱۵۷ |
| Volume number | ۱۰ |
| IF | ثبت نشده |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1399/06/28 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
طنز و مطایبه، قالبها و سبک¬های متعددی دارد؛ یکی از این قالبها «کاریکلماتور» است؛ گونهای از نوشته کوتاه مطایبهآمیز که با نگرش متفاوت به قصد برجسته¬سازی تضادها به دنیا و پدیدههای پیرامون آن توجه میکند. در میان طنزپردازان معاصر عربی، احمد مطر یکی از پرکارترین و نامدارترین آنان در این زمینه محسوب میشود؛ وی به عنوان شاعری متعهد، سیرت سوژههای خود را بازآفرینی میکند و همواره از رهگذر آن، تضادهای معنوی و ناهمسویی حرف با عمل و ناخوانی صورت با سیرت آنان را فرادید مخاطبان اشعار خویش قرار می¬دهد. او در کاریکلماتورهای خود از ابزارها و استراتژی¬هایی همچون جناس، تشخیص، تشبیه، تلمیح، عکس واقع، متناقض نما، کنایه و توریه استفاده کرده است. نگارندگان در جستار پیش روی برآنند تا با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، در گام نخست به تعریف و ارائه نمونه¬هایی از کاریکلماتور در شعر أحمد مطر به عنوان پیشگام این فن در ادب معاصر عربی بپردازد و در گام بعدی به دسته بندی و تشریح استراتژی¬هایی اقدام نماید که شاعر در کاریکاتورنویسی از آنها بهره جسته است.