بررسی فضای موسیقیایی قصیده کوثریه در مدح امام علی(ع)

نویسندگانمحسن سیفی-سجاد خندان-آزاده فیروزی
نشریهادبیات شیعه
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۳
رتبه نشریهعلمی - مروری
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهSID

چکیده مقاله

سید رضا هندی از جمله شاعران اهل بیت علیهم السلام است که به زیباترین وجه ممکن، مدح و منقبت امامان معصوم علیهم السلام را در قالب شعر بیان کرده و با شعر هدفدار خود از مبانی فکری شیعه و از آرمانهای آن دفاع کرده و تشیع مخلصانه ی خود را به نمایش گذارده است. از میان اشعار گران سنگ او قصیده ی کوثریه از بهترین نمونه های شعری وی در دفاع از حقانیت امام علی علیه السلام است. در این قصیده موسیقی جایگاهی درخور توجه و قابل بررسی دارد؛ شیوه هماهنگی و چیدمان واژه ها، آهنگ درونی کلمات و بهره گیری از انواع صنایع بدیعی لفظی و معنوی، فضایی برای رشد و بالندگی معانی مورد نظر شاعر ایجاد کرده است. در بررسی های موسیقایی قصیده کوثریه، موسیقی بیرونی (وزن عروضی)، موسیقی کناری (قافیه و رویّ)، موسیقی داخلی (آرایه های لفظی) و موسیقی معنوی (آرایه های معنوی)، قابل پژوهش و تحقیق است

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله