| نویسندگان | محسن سیفی-سجاد خندان-آزاده فیروزی |
|---|---|
| نشریه | ادبیات شیعه |
| ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۱۳۹۳ |
| رتبه نشریه | علمی - مروری |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
سید رضا هندی از جمله شاعران اهل بیت علیهم السلام است که به زیباترین وجه ممکن، مدح و منقبت امامان معصوم علیهم السلام را در قالب شعر بیان کرده و با شعر هدفدار خود از مبانی فکری شیعه و از آرمانهای آن دفاع کرده و تشیع مخلصانه ی خود را به نمایش گذارده است. از میان اشعار گران سنگ او قصیده ی کوثریه از بهترین نمونه های شعری وی در دفاع از حقانیت امام علی علیه السلام است. در این قصیده موسیقی جایگاهی درخور توجه و قابل بررسی دارد؛ شیوه هماهنگی و چیدمان واژه ها، آهنگ درونی کلمات و بهره گیری از انواع صنایع بدیعی لفظی و معنوی، فضایی برای رشد و بالندگی معانی مورد نظر شاعر ایجاد کرده است. در بررسی های موسیقایی قصیده کوثریه، موسیقی بیرونی (وزن عروضی)، موسیقی کناری (قافیه و رویّ)، موسیقی داخلی (آرایه های لفظی) و موسیقی معنوی (آرایه های معنوی)، قابل پژوهش و تحقیق است
متن کامل مقاله
لینک دانلود فایل