نویسندگان | h.mortezaii/m.seifi/a.najafi ivaki |
---|---|
نشریه | Critique of Contemporary Arabic Literature |
شماره صفحات | ۱۵۷ |
شماره مجلد | ۱۰ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۰۶/۲۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
طنز و مطایبه، قالبها و سبک¬های متعددی دارد؛ یکی از این قالبها «کاریکلماتور» است؛ گونهای از نوشته کوتاه مطایبهآمیز که با نگرش متفاوت به قصد برجسته¬سازی تضادها به دنیا و پدیدههای پیرامون آن توجه میکند. در میان طنزپردازان معاصر عربی، احمد مطر یکی از پرکارترین و نامدارترین آنان در این زمینه محسوب میشود؛ وی به عنوان شاعری متعهد، سیرت سوژههای خود را بازآفرینی میکند و همواره از رهگذر آن، تضادهای معنوی و ناهمسویی حرف با عمل و ناخوانی صورت با سیرت آنان را فرادید مخاطبان اشعار خویش قرار می¬دهد. او در کاریکلماتورهای خود از ابزارها و استراتژی¬هایی همچون جناس، تشخیص، تشبیه، تلمیح، عکس واقع، متناقض نما، کنایه و توریه استفاده کرده است. نگارندگان در جستار پیش روی برآنند تا با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، در گام نخست به تعریف و ارائه نمونه¬هایی از کاریکلماتور در شعر أحمد مطر به عنوان پیشگام این فن در ادب معاصر عربی بپردازد و در گام بعدی به دسته بندی و تشریح استراتژی¬هایی اقدام نماید که شاعر در کاریکاتورنویسی از آنها بهره جسته است.
tags: طنز، کاریکلماتور، استراتژی¬های بیانی، برجسته سازی، احمد مطر.