بررسی تجربی و مقایسه آلایندگی بنزین و گاز طبیعی در یک موتور احتراق داخلی

نویسندگانامید مجنونی,مهران شکیبائی,قنبر علی شیخ زاده
همایشبیستمین کنفرانس دینامیک شاره‌ها
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۱۱-۰۸ - ۲۰۲۳-۱۱-۰۹
محل برگزاری همایش1 - سمنان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه سمنان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

در این مقاله واکنش¬های شیمیایی احتراق در یک موتور احتراق داخلی دوگانه¬سوز (بنزین و گاز طبیعی) مورد بررسی قرار گرفته است و با انجام تست معاینه فنی برای یک خودرو با موتور TU5، مقدار آلایندگی برای هریک از گازهای خروجی از اگزوز خودرو، بدست آمده است. نتایج نشان داد درصد حجمی گاز کربن¬مونوکسید خروجی از اگزوز در حالت بنزین 70 درصد بیشتر از حالت گاز بوده و درصد حجمی گاز کربن¬دی¬اکسید خروجی از اگزوز نیز 30 درصد نسبت به حالت گاز بیشتر است که این اعداد نسبتاً قابل توجه است. اما عدد لامبدا در حالت گاز برابر با 02/1 و در حالت بنزین برابر 013/1 بوده که کمتر از حالت گاز و به عدد یک (مقدار ایده¬آل) نزدیک¬تر است. راهکاری که برای کاهش عدد لامبدا و نزدیک شدن آن به عدد یک در حالت گاز می¬توان درنظرگرفت این است که در جایگاه¬های گاز طبیعی که فاقد خشک-کن هستند، از آن استفاده شود تا رطوبت به همراه گاز وارد مخزن خودرو نشده و احتراق سوخت به¬شکل بهتری انجام شود.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: آلایندگی، احتراق کامل، احتراق ناقص، گاز طبیعی، بنزین، نسبت اکی والان، عدد لامبدا، خشک¬کن