مطالعه‌ی تجربی ضریب پسا و ساختار جریان یک مدل متقارن محوری و عوامل موثر بر آن، در تونل باد

نویسندگانسعید اسفنده، علی خراسانی صفار، علی اکبر دهقان، قنبر علی شیخ زاده، مهدی جمالی
نشریهمهندسی مکانیک مدرس
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۷۱-۸۲
شماره سریال۷
شماره مجلد۱۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارمهر ۹۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر پارمترهایی مانند نصب زبری‌پیش‌انداز، سرعت جریان آزاد، هندسه دماغه‌یمدل (دماغه سابوف و دماغه استاندارد) و قرار گرفتن مدل در زوایای پیچ و یاو بر روی مقدار ضریب پسا صورت گرفته است. همچنین اثر هندسه پایه¬ی نگهدارنده¬یمدل متقارن محوری در تونل باد بر ساختار جریان دنباله¬ی مدل و ضریب پسا در زوایای حمله صفر و 10 درجه مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب فاصله¬ی داده برداری مناسب برای محاسبه ضریب پسا با در نظر گرفتن اثرات آشفتگیدر یک بعد از دیگر مواردی است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. داده ¬برداری¬ها به وسیله یک جریان‌سنج سیم داغ یک بعدی و در تونل باد دانشگاه یزد صورت گرفته است. مطابق محاسبات صورت گرفته نصب زبری‌پیش‌اندازدر تمامی موارد باعث افزایش ضریب پسا گردید. همچنین با افزایش سرعت جریان آزاد ضریب پسا کاهش یافت. قرار گرفتن مدل در زوایای حمله پیچ و یاو باعث افزایش ضریب پسا گردید. از میان دو دماغه مورد بررسی با هندسه‌های متفاوت، دماغه SUBBOF به عنوان دماغه‌ی مناسب انتخاب گردید.پایه‌نگهدارنده نوعNACA 0012-64به عنوان مناسب ترین پایه‌نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله صفر درجه و پایه‌نگهدارنده نوعمیله¬ای، به عنوان بهترین پایه‌نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله 10 درجه انتخاب گردید.

لینک ثابت مقاله