نویسندگان | سعید اسفنده، علی خراسانی صفار، علی اکبر دهقان، قنبر علی شیخ زاده، مهدی جمالی |
---|---|
نشریه | مهندسی مکانیک مدرس |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
شماره صفحات | ۷۱-۸۲ |
شماره سریال | ۷ |
شماره مجلد | ۱۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | مهر ۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر پارمترهایی مانند نصب زبریپیشانداز، سرعت جریان آزاد، هندسه دماغهیمدل (دماغه سابوف و دماغه استاندارد) و قرار گرفتن مدل در زوایای پیچ و یاو بر روی مقدار ضریب پسا صورت گرفته است. همچنین اثر هندسه پایه¬ی نگهدارنده¬یمدل متقارن محوری در تونل باد بر ساختار جریان دنباله¬ی مدل و ضریب پسا در زوایای حمله صفر و 10 درجه مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب فاصله¬ی داده برداری مناسب برای محاسبه ضریب پسا با در نظر گرفتن اثرات آشفتگیدر یک بعد از دیگر مواردی است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. داده ¬برداری¬ها به وسیله یک جریانسنج سیم داغ یک بعدی و در تونل باد دانشگاه یزد صورت گرفته است. مطابق محاسبات صورت گرفته نصب زبریپیشاندازدر تمامی موارد باعث افزایش ضریب پسا گردید. همچنین با افزایش سرعت جریان آزاد ضریب پسا کاهش یافت. قرار گرفتن مدل در زوایای حمله پیچ و یاو باعث افزایش ضریب پسا گردید. از میان دو دماغه مورد بررسی با هندسههای متفاوت، دماغه SUBBOF به عنوان دماغهی مناسب انتخاب گردید.پایهنگهدارنده نوعNACA 0012-64به عنوان مناسب ترین پایهنگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله صفر درجه و پایهنگهدارنده نوعمیله¬ای، به عنوان بهترین پایهنگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله 10 درجه انتخاب گردید.