نویسندگان | رعنا غفوری ساربانقلی، عباس اکبری |
---|---|
نشریه | پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان |
شماره صفحات | ۸۷تا ۹۷ |
شماره مجلد | ۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴/۰۳/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
کشمکش بین دنیای هنر و فن آوری، طی چند دهه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به نظر میرسد دلیل آن، افزایش بیوقفه سرعت و قدرت دنیای علم و فنآوری نسبت به دنیای هنر باشد. سپردن تصاویر و آثار هنری به دنیای صفرویکهای ریاضی تاحدودی ماهیت هنر را زیر سوال برده است. از سویی دیگر، نمیتوان قدرت فنآوری را در پروبالدادن به هنر و هنرمند نادیده گرفت. قضاوت در این وادی سخت است، بهویژه با پیدایش هنر دیجیتال که با درخدمتگرفتن سختافزارها و نرمافزارها به آسانی دنیایی از افکتها و عناصر زیبا را دراختیار تکنسینها قرار میدهد. دنیایی که دستیافتن به آن نیازمند تسلط بر علم و دانش آن فنآوری است. به هرحال، دنیای دیجیتال به عنوان یکه تاز دنیای مدرن با جذابیتهای مختص خود، رقیب سرسخت هنر سنتی قرار گرفته است. در این نوشتار برآنیم تا به شیوه توصیفـی ـ تحلیلی و با گـردآوری اطلاعات مبتنی بر روش کتابخانهای، به بررسی تاثیر فنآوری در خلق آثار هنری دیجیتال با تکیه بر رابطه و تعاملات هنر و فنآوری طی چند دهه اخیر بپردازیم. یافته های تحقیق مبین آن است، باوجود آنکه تکنیکها و زمینه های هنری متنوعی به یاری فنآوری دیجیتال به وجود آمده که هنرمندان را در رسیدن به اثر هنری بدیع و اصیل همیاری میکنند ولی هنرمندان بایستی به نحوی از آنها در آثارشان استفاده کنند که ایده و هدف اصلی آنها قربانی قابلیت های فن آوری نشود.