نویسندگان | عباس اکبری، علی صادقی طاهری |
---|---|
نشریه | نگره |
شماره صفحات | ۷۷ تا ۹۰ |
شماره مجلد | ۲۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هنر سفالگری دورi صفوی همچون دیگر هنرهای این دور ه شاهد بالندگی و پویایی بسیاری بوده است. در مراکز متعددی در این دوره سفالهای ممتازی از زری نفام وکوباچی و « سفید وآبی »گرفته تا سلادون و گمبرون پدیدآمده است. در این میان از دو شهرکرمان و مشهد سرامیک های بسیاری به جا مانده است.این پژوهش که با روشی توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخان های و مکتوب انجام شده است با آگاهی به اینکه کرمان و مشهد در پیشینه سفالگری ایران و اوج درخشش دوره های گذشته (سلجوقی و ایلخانی) نامهای بزرگی نبوده اند در پی پاسخ به این پرسش است که مهمترین ویژگی های سفال دوره صفوی از نظرفرم، رنگ، لعاب و کاربرد آن در این مراکزچیست و میزان تاثیرپذیری آن ها از سفالگری چینی تا چه اندازه است؟ دو شهر کرمان و مشهد در دوره اوج هنرهای صفوی سهم بزرگی در سفالگری این دوره دارند. سفالینه های مشهد این تاثیرات چینی را در نقوش و کیفیت ساخت بیشتر بازتاب می دهند و در سفالهای کرمان شاهد تنوع بیشتری در فرم، نقش، رنگ و لعاب سفالهای تولید شده هستیم. این دو شهر با توجه به تنوع زیاد آثار سفال و سرامیک برجای مانده از آ نها می توانند نماینده سفالگری دوره صفوی باشند.