نویسندگان | عباس اکبری- نجمه هاشمی حسین آبادی |
---|---|
نشریه | زن در فرهنگ و هنر |
شماره صفحات | ۹۷ تا ۱۱۴ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۸۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
فمینیسم جنبشی اجتماعی بود که با ورود به عرصه های مختلف، در نهایت هنر را نیز در برگرفت. هنرمندان این جنبش با اعتراض به تسلط همه جانبه مردان بر عرصه هنر، پا در راه نهادند. یکی از این هنرمندان جودی شیکاگو (متولد 1939 در شیکاگو) بود. او نیز همگام با دیگر هنرمندان فمینیسم به هنرآفرینی در این راستا پرداخت و با چیدمان «ضیافت شام» خود هنر فمینیست را به جهانیان عرضه کرد. ویژگی های خاص این اثر را می توان راز ماندگاری و تمایزش از دیگر آثار این جنبش دانست. چرا که، نه تنها نشان داد تاریخ از زنان هنرمند خالی نبوده بلکه تعداد زیادی از آن ها را نیز در خود جای داده است. ضیافت شام نمونه تمام عیار یک اثر فمینیستی است و تلاش می کند تا نقش مهم زنان را در هنر و جامعه مورد توجه قرار دهد. معرفی و شناخت این اثر بی نظیر و برخی از زنان شاخص آن، از علل اصلی شکل گیری این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"پس از آشنایی با هنرمند شاخص جنبش فمینیست ، جودی شیکاگو، در این قسمت به توضیح مهمترین اثر او با نام «ضیافت شام» که موضوع اصلی این مقاله است ، می پردازیم : ضیافت شام یکی از آثار هنری فمینیستی که نظر جهانیان را به خود جلب کرد، چیدمان «ضیافت شام» شیکاگو است . -ضلع اول: در این ضلع جایگاههایی برای شخصیت های زنانه از الهه گان پیش از تاریخ تا هیپاتیا در عصر امپراطوری یونان ارایه شده اند، که شکل گیری و زوال جهان کلاسیک را پوشش می دهند و شامل : ۱) الهه آغازین [۱] ۹) جودیت [۹] ۲) الهه باروری[۲] ۱۰) سافو[۱۰] ۳) ایشتار[۳] ۱۱) آسپاسیا[۱۱] ۴) کالی [۴] ۱۲) بودیکا[۱۲] ۵) الهه مار [۵] ۱۳) هیپاتیا[۱۳] ۶) سوفیا[۶] ۷) آمازون [۷] ۸) حتشپسوت [۸] -ضلع دوم: با شروع از مارسلا و پوشش آغاز مسیحیت ، به آناوان شورمن ختم می شود: ۱۷ . در انتخاب این افراد، ملاکهای اصلی بحث ، ارتباط با هنر، موسیقی ، ادبیات و نمونه ای از فعالیت های اجتماعی در مبارزه برای تساوی حقوق زنان در نظر گرفته شده است . این شاخصه از شناسایی ۱۰۳۸ (۹۹۹+۳۹ ) زن مهم تاریخ ، فعال در رشته های مختلف گرفته تا طراحی خاص و نمادین این اثر شامل : ظروف، پارچه ی تزیینی زیر آنها (که متناسب با شخصیت ، موقعیت و ویژگی های هر زن است ) و سپس در به کارگیری هنرهای مختلف : سرامیک، چینی سازی، نقاشی ، خیاطی ، گلدوزی و حتی تکنیکهای رایج در عصر فرد مورد نظر، دیده می شود."