| نویسندگان | سید گودرز الهامیان - عباس آقاجانی بزازی - نوید حسینی علائی |
|---|---|
| همایش | اولین کنفرانس ملی مدلسازی در مهندسی معدن و علوم وابسته |
| تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۷ |
| محل برگزاری همایش | قزوین |
| ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
| شماره صفحات | 1-10 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
امروزه در شهرهای بزرگ، متروها و تونلهای شهری یکی از کلیدیترین و مهمترین زیرساختهای شبکه حمل و نقل شهری به شمار میآیند. با توجه به اینکه پروژههای نوین باید در زیر مناطق پر جمعیت شهری ساخته شوند، ساخت و اجرای این سیستمهای زیرزمینی ممکن است عوارضی را برای تاسیسات و همچنین آسیبهایی به سازههای سطحی و زیر سطحی درپی داشته باشد. در این تحقیق به دلیل اهمیت موضوع عبور از بافت فرسوده شهری و وجود سازههای مهم در طی مسیر خط 7 مترو تهران هم چون ساختمانهای بزرگراه نواب صفوی، تونل توحید و… ، پیشبینی نشست و مطالعه در این مقطع به کمک روش رگرسیون خطی و سیستم استنتاج فازی ممدانی بر روی 109 داده نشست صورت گرفت و نتیجه حاصل با مقدار واقعی مقایسه شده است. میزان اختلاف مقدار پیشبینی شده با مقدار واقعی، کم و قابل قبول است که مربوط به نشست در دو لایه زمین شناسی است. اطلاعات ورودی شامل چسبندگی، زاویه اصطکاک، مدول الاستیسیته، نسبت پوآسون، وزن مخصوص، دانه بندی و نرخ نفوذ ماشین حفاری میباشد. نتایج حاصله حاکی از آن است که سیستم استنتاج فازی ممدانی ابزار مناسبی برای پیشبینی میزان نشست تونلهای تهران میباشد.
متن کامل مقاله
لینک دانلود فایل