نویسندگان | سید گودرز الهامیان - عباس آقاجانی بزازی - نوید حسینی علائی |
---|---|
همایش | اولین کنفرانس ملی مدلسازی در مهندسی معدن و علوم وابسته |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۷ |
محل برگزاری همایش | قزوین |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
شماره صفحات | ۱-۱۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
امروزه در شهرهای بزرگ، متروها و تونلهای شهری یکی از کلیدیترین و مهمترین زیرساختهای شبکه حمل و نقل شهری به شمار میآیند. با توجه به اینکه پروژههای نوین باید در زیر مناطق پر جمعیت شهری ساخته شوند، ساخت و اجرای این سیستمهای زیرزمینی ممکن است عوارضی را برای تاسیسات و همچنین آسیبهایی به سازههای سطحی و زیر سطحی درپی داشته باشد. در این تحقیق به دلیل اهمیت موضوع عبور از بافت فرسوده شهری و وجود سازههای مهم در طی مسیر خط 7 مترو تهران هم چون ساختمانهای بزرگراه نواب صفوی، تونل توحید و… ، پیشبینی نشست و مطالعه در این مقطع به کمک روش رگرسیون خطی و سیستم استنتاج فازی ممدانی بر روی 109 داده نشست صورت گرفت و نتیجه حاصل با مقدار واقعی مقایسه شده است. میزان اختلاف مقدار پیشبینی شده با مقدار واقعی، کم و قابل قبول است که مربوط به نشست در دو لایه زمین شناسی است. اطلاعات ورودی شامل چسبندگی، زاویه اصطکاک، مدول الاستیسیته، نسبت پوآسون، وزن مخصوص، دانه بندی و نرخ نفوذ ماشین حفاری میباشد. نتایج حاصله حاکی از آن است که سیستم استنتاج فازی ممدانی ابزار مناسبی برای پیشبینی میزان نشست تونلهای تهران میباشد.
کلید واژه ها: پیشبینی نشست، تونل، خط 7 متروی تهران، رگرسیون خطی، سیستم استنتاج فازی ممدانی