بهینه سازی زمان ناوگان حمل و تقل با استفاده از برنامه ریزی ترکیبی عدد صحیح

نویسندگانساناز بهنیافر - عباس آقاجانی بزازی
همایشچهارمین همایش ملی معادن روباز
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۶
محل برگزاری همایشکرمان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۷۴۱-۷۴۷
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

افزایش قیمت ماشین­آلات معدنی، هزینه­های بالای سرویس و نگهداری و همچنین هزینه های بالای مکانیزاسیون، لزوم افزایش بهره­وری ماشین­آلات را در پی خواهد داشت. در این راستا تحقیق حاضر با هدف زمان­بندی ناوگان حمل و نقل معدن با استفاده از روش برنامه­ریزی ترکیبی عدد صحیح و بهینه­سازی آن، بر اساس هزینه تعمیر و نگهداری انجام شده است. در این تحقیق، ناوگان حمل و نقل همگن در نظر گرفته شده است، زمان­بندی و بهینه­سازی برای یک افق 10 ساله از عمر معدن صورت گرفته است و تخصیص کامیون­های به شاول انعطاف­پذیر در نظر گرفته شده­اند. تابع هدف این مساله بهینه سازی به صورت مدل ریاضی خطی عدد صحیح ترکیبی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که هزینه تعمیر و نگهداری بهینه در برنامه ناوگان حمل و نقل معادل با 7.35 میلیون دلار در دوره زمانی ده ساله می باشد. در ابتدا عملیات حمل و نقل توسط 10 کامیون از 5 نوع مختلف انجام می­شود که با افزایش عمق پیت و حجم مواد معدنی و باطله، برنامه ریزی خرید 10 کامیون جدید از یک نوع صورت می­پذیرد.

لینک ثابت مقاله

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: برنامه ریزی ترکیبی عدد صحیح - کمینه سازی هزینه - معدن سنگ آهن گل گهر - ناوگان حمل و نقل