نویسندگان | محمود بهنیا,علی عالی انوری,محمد امین کربلا |
---|---|
همایش | ششمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۱۰-۴ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه تحلیل پایداری بخشی از ترانشه¬های سنگی موجود در آزادراه اصفهان- شیراز حدفاصل کیلومتراژ476+286 الی826+286 است. بررسی و تحلیل پایداری این ترانشه¬ها با هدف کاهش احجام عملیات اجرایی، صرفه¬جویی در زمان و حذفهزینه¬های قابل توجه احداث گالریدر دستور کار قرار گرفت. با توجه به برداشت ها و بررسی های صحرایی صورت گرفته، اطلاعات حاصل از گمانه های اکتشافی و همچنین نتایج آزمایشات آزمایشگاهی موجود بر روی نمونه سنگ های مارنی تشکیل دهندة این ترانشه ها، طبقه بندی مهندسی توده سنگ برای توده سنگ های آن انجام و در ادامه پارامترهای ژئومکانیکی توده سنگ ساختگاه برآورد گردید. به منظور برآورد شیب پایدار ترانشه¬های سنگی حفر شده در توده سنگ مارنی سازند گورپی، تحلیل پایداری ترانشه با شیب¬های مختلف و با استفاده از روش تعادل حدی انجام پذیرفت. بدین منظور با تغییر شیب پله¬ها، ارتفاع پله¬ها و عرض برم ها، شیب کلی ترانشة مشرف بر آزاد راه در حالت های کلی 2:1 (افقی:قائم)، 5/1:1 و 1:1 مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که از گزینه¬های مورد بررسی، احداث ترانشه با شیب پله های 1V:1H و با ارتفاع 8 متر و برم هایی به عرض 5 متر می تواند در بلند مدت پایداری مورد نیاز را تأمین نماید.