نویسندگان | هوتن دهقانی,سید مرتضی بابامیر |
---|---|
همایش | هشتمین کنفرانس بین المللی انجمن ایرانی تحقیق در عملیات |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۵-۲۱ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
در این تحقیق به بررسی کارایی استفاده از الگوریتم ژنتیک در جستجوی درخت بازی شطرنج پرداخته ایم. در زمینه ی بهبود موتورهای شطرنج با استفاده از الگوریتم ژنتیک بیشتر کارهای انجام شده به تنظیم هر چه بیشتر و بهتر ضرایب تابع ارزیابی شطرنج پرداخته اند، کمتر سعی شده از الگوریتم ژنتیک در جستجو و در نتیجه کاهش فضای جستجو در درخت بازی پرداخته شود و یا این که از این الگوریتم برای مسئله های خاصی در شطرنج مثلا یافتن مات در nحرکت استفاده شده است. به منظور بررسی کارایی این روش موتوری تولید شده است که در آن به جای پیمایش تمامی گره های درخت بازی، تنها شاخه هایی که الگوریتم ژنتیک در قالب کروموزوم تولید می کند پیمایش می شوند. بهبود هایی در الگوریتم پایه داده شده است تا هرچه بیشتر مشکل الگوریتم در زمینه ی تاکتیک برطرف شود. مسلما موتور تولید شده به دلیل مشکلات تاکتیکی آن هنوز در حد موتور های معروفی چون استاک فیش، هودینی، کرفتی و غیره نمی باشد به منظور نمایش پیشرفت کار، این موتور را با سطح های آسان موتور یوفوم بازی داده ایم. از ویژگی های موتور یوفیم این است که قابلیت بازی در پنجاه سطح بازی متفاوت را دارد به همین دلیل به منظور مشخص کردن پیشرفت کار از این موتور استفاده شده است.