نویسندگان | عباسعلی فراهتی,محبوبه درخشنده فر |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۱-۲۱ - ۲۰۲۳-۰۱-۲۱ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
نماز یکی از مهم ترین ارکان دین مبین اسلام می باشد به صورتی که در قرآن کریم پس از ایمان به خداوند و جهان غیب به عنوان نخستین واجب الهی در اوصاف پرهیزکاران از آن یاد شده است این عمل عبادی بیش از دیگر فرایض دینی در زندگی فردی و اجتماعی انسان اثرگذار می باشد؛در خصوص عمل به این واجب الهی راهکارهای زیادی برای ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد که در این مقاله سعی بر آن است که به بررسی یافته های پژوهشی در زمینه گرایش دانش آموزان به نماز به روش اسنادی و کتابخانه ای با استفاده از نتایج پیشین پرداخته شود؛چگونگی گرایش دانش آموزان به نماز یا به عبارتی راهکارهای گرایش دانش آموزان به نماز هدف اصلی این پژوهش م یباشد، در گام اول با برنامه ریزی روی دانش آموزان ارزش هدف کار را بیشتر خواهد کرد زیرا دانش آموزان هم در مدرسه و هم در جامعه نفوذ اجتماعی بالایی دارند و بر روی اعضای خانواده هم تاثیر گذار خواهند بود؛ با این تفاسیر ارائه راهکار و تلاش برای گرایش دانش آموزان کار ساد های نیست و این فرایند دچار چالش های زیادی می باشد، بعضا کمبود امکانات در مدارس باعث عدم گرایش دانش آموزان به نماز می شود؛ اما با برنامه ریزی و ایجاد کارهای خلاقانه و نوآورانه برای گرایش دانش آموزان به نماز در حوزه ی مسائل دینی و غیر دینی در حاشیه برگزاری نماز جماعت مدرسه و مراسم فرهنگی _پرورشی می توان گرایش و انگیزه ها را افزایش داد؛ نوع نگاه مردم و گرایش مردم نسبت به مسائل دینی از دلایلی بسیار مهم برای شوق و علاقه دانش آموزان به نماز جماعت می باشد که لازمه آن این است که معارف دینی در وجود دانش آموزان، معلمان،کارکنان مدارس و اعضای خانواده نهادینه شود.
کلید واژه ها: گرایش به نماز، دانش آموزان، مدارس، معارف دینی، نماز جماعت