نویسندگان | مهدی سعیدی اصفهانی,احمدرضا قاسمی,محمد حیدری رارانی |
---|---|
همایش | بیست و هشتمین همایش سالانه بینالمللی مهندسی مکانیک ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۰-۰۵-۲۷ - ۲۰۲۰-۰۵-۲۹ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه صنعتی امیرکبیر |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
تورق به عنوان مهمترین مود تخریب در چندلایههای کامپوزیتی یکی از مرسومترین و در عین حال پر اهمیتترین مودهای تخریب، شناخته میشود. یکی از روشهای کارآمد مدلسازی رشد تورق، استفاده از مدل ناحیهی چسبناک میباشد. انتخاب مناسب پارامترهای مدل ناحیه چسبناک به شدت بر روی نتایج المان محدود تاثیرگذار است. در این پژوهش، رشد مود I تورق در تیر یکسر گیردار دولبه با استفاده از مدل ناحیه چسبناک دوخطی بررسی شدهاست. با مقایسهی نتایج المان محدود با نتایج تجربی موجود در مقالات دیگر، تاثیر پارامترهایی مانند سفتی جبرانی و حداکثر تنش بر رفتار منحنی بار-جابجایی مورد مطالعه قرار گرفتهاست. تأثیر پارامتر سفتی جبرانی بر منحنی بار-جابجایی، مربوط به ناحیهی قلهی بارگذاری میباشد، بگونهای که با کاهش این مقدار، میزان ماکزیمم بار محاسباتی توسط روش المان محدود از مقدار آزمایشگاهی بیشتر میشود و در صورت افزایش بیش از حد این مقدار، خطاهای همگرائی در محاسبات نرمافزار ایجاد میگردد. پارامتر ماکزیمم تنش، علاوه بر تاثیر بر روی ناحیه قلهی بارگذاری، شیب ناحیه سخت شوندگی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، به نحوی که با افزایش مقدار این پارامتر، شیب منحنی بار-جابجایی نیز افزایش مییابد.
کلید واژه ها: مدل ناحیه چسبناک، شبیهسازی المان محدود، مود I تورق