ارزیابی مولفه های عملکرد فرهنگی اعضای هیات علمی موسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان)

نویسندگانرویا کوچک انتظار,سیدعبدالجابر قدرتیان,امینه سادات محسن زاده بیدگلی
همایشاولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۷-۳-۸
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

این مقاله فوق با هدف ارزیابی مولفه های عملکرد فرهنگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کاشان انجام گرفت. در این پژوهش از روش توصیفی با رویکرد علی-مقایسه ای استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه اساتید رسمی و قراردادی و پیمانی که به صورت تمام وقت یا پاره وقت در سال 1394 در دانشگاه کاشان مشغول به خدمت بودند. که از این جامعه آماری براساس روش نمونه گیری هدفمند کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. اعتبار ( محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات خبرگان مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با توجه به ضریب آلفای کرونباخ ( 0.967 در سطح بالایی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین، جداول) و استنباطی به منظور محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از سوالات پژوهش نشان داد spss استنباط داده ها از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار که ارزیابی عملکرد فرهنگی دارای 4 مولفه، رفتار اجتماعی و اخلاق استاد با 6 گویه، رفار و شخصیت فردی با 7 گویه، هدایت فرهنگی تک t دانشجویان با 5 گویه و موفقیت های فرهنگی با 4 گویه که از نظر روایی سازه مورد تأیید است.نتایج به دست آمده از آزمون نمونه نشان می دهد ارزیابی مؤلفه های عملکرد فرهنگی آزمودنی ها به طور معناداری از حد متوسط آن (حد متوسط= 3) بالاتر است. براساس نتایج به دست آمده به طور کلی بین عملکرد فرهنگی و مولفه رفتار اجتماعی و اخلاقی استاد بر وضعیت استخدامی رابطه معناداری وجود دارد و در سایر مولفه های مورد بررسی تفاوت معناداری بین هر یک از مولفه های عملکرد و عامل های زمینه ای رابطه ای مشاهده نشد.