ارزیابی مولفه های عملکرد پژوهشی موسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان)

نویسندگانرویا کوچک انتظار,سیدعبدالجابر قدرتیان,امینه سادات محسن زاده بیدگلی
همایشدومین کنگره ملی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۷-۱-۱۱
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

این مقاله فوق با هدف ارزیابی مولفه های عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه کاشان انجام گرفت. در این پژوهش از روش توصیفی با رویکرد علی-مقایسه ای استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه اساتید رسمی و قراردادی و پیمانی که به صورت تمام وقت یا پاره وقت در سال 1394 در دانشگاه کاشان مشغول به خدمت بودند. که از این جامعه آماری براساس روش نمونه گیری هدفمند کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. اعتبار محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات خبرگان مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با توجه به ضریب آلفای کرونباخ ( 0.967 ) در سطح بالایی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین، جداول) و استنباطی به منظور استنباط داده ها از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از سوالات پژوهش نشان داد که ارزیابی عملکرد پژوهشی دارای 6 مولفه آثار پژوهشی (تألیف و ترجمه)با 23 گویه,طرح هاو اعتبارات پژوهشی با 11 گویه،پایان نامه ها و پروژه های دانشجویی با 6گویه،توانمندسازی هیئت علمی با 3 گویه،موفقیت های پژوهشی با 5 گویه، ستاد فناوری و کارآفرینی با 5 گویه که از نظر روایی سازه تک نمونه نشان می دهد ارزیابی مؤلفه های عملکرد پژوهشی آزمودنی ها به طور t مورد تأیید است.نتایج به دست آمده از آزمون نشان دادتفاوت معناداری بین ارزیابی از (T,F) معناداری از حد متوسط آن (حد متوسط= 3) بالاتر است.با این وجودنتایج آزمونهای آماری مولفه های عملکرد پژوهشی آزمودنی ها برمبنای هریک از عاملهای توصیفی جنسیت,سن,وضعیت استخدامی,مرتبه علمی و سنوات شغلی وجودندارد .