نویسندگان | رویا کوچک انتظار,سیدعبدالجابر قدرتیان,امینه سادات محسن زاده بیدگلی |
---|---|
همایش | همایش بین المللی افق های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۰۲-۲۳ - ۲۰۱۷-۰۲-۲۳ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | انجمن افق نوبن علم و فناوری |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
این مقاله فوق با هدف ارزیابی مولفه های عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان انجام گرفت. در این پژوهش از روش توصیفی با رویکرد علی مقایسه ای استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه اساتید رسمی و قراردادی و پیمانی که به صورت تمام وقت یا پاره وقت در سال 1394 در دانشگاه کاشان مشغول به خدمت بودند. که از این جامعه آماری براساس روش نمونه گیری هدفمند کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. اعتبار محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با توجه به ضریب آلفای کرونباخ ( 0.967) در سطح بالایی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (میانگین، جداول) و استنباطی به منظور استنباط داده ها از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از سوالات پژوهش نشان داد که ارزیابی عملکرد پژوهشی دارای 6 مولفه: مشاوره و هدایت دانشجویان با 5 گویه, کیفیت تدریس (ارزیابی کلی) با 4 گویه ، کیفیت تدریس (تسلط علمی) با 4 گویه ، کیفیت تدریس (توان برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی) با 6 گویه ، کیفیت تدریس (توان انتقال مفاهیم و هدایت کلاس ) با 11 گویه ، نظم و انضباط آموزشی با 4 گویه که از نظر روایی سازه مورد تایید است. نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه نشان می دهد ارزیابی مولفه های عملکرد آموزشی آزمودنی ها به طور معناداری از حد متوسط آن (حد متوسط= 3) بالاتر است. براساس نتایج به دست آمده مولفه های تسلط علمی بر وضعیت استخدامی و نیز مولفه توان انتقال نفاهیم و هدایت کلاس برحسب مرتبه علمی و سنوات شغلی رابطه معناداری وجود دارد و در سایر مولفه های مورد بررسی تفاوت معناداری بین عامل ها مشاهده نشد.
کلیدواژهها: ارزیابی عملکرد، عملکرد آموزشی، اعضای هییت علمی، موسسات آموزش عالی