نویسندگان | رویا کوچک انتظار,سیدعبدالجابر قدرتیان,امینه سادات محسن زاده بیدگلی |
---|---|
همایش | نخستین همایش جامع بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۰۲-۱۴ - ۲۰۱۷-۰۲-۱۵ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | مرکز همایش های کوشا گستر با همکاری دانشگاه های کشور |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
ارزشیابی از دیرباز به عنوان یکی از کارکردهای مدیریت دانشگاهی نقشی اساسی را در برنامه ریزی صحیح، اجرای موفق برنامه های آموزشی و بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه ها دارد. پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی موسسات آموزش عالی است. مدل پیشنهادی تحقیق بر اساس جمع بندی ادبیات تحقیق، از سه سطح بعد، مولفه و شاخص تشکیل شده است؛ که در تحقیق حاضر به طور خاص به دو سطح بعد و مولفه اکتقاء شده است. جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه اساتید رسمی و قراردادی و پیمانی دانشگاه کاشان بود که بر اساس سرشماری، وبه منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای برطبق ابعاد و مولفه های مدل پیشنهادی طراحی گردید و در بین تمامی اعضای هیات علمی توزیع شد. نتایج حاصل از اجرای تحلیل معادلات ساختاری با مدل عاملی تأییدی مرتبه اول حاکی از آن است که مدل ارزیابی عملکرد هیأت علمی با 4 بعد عملکرد پژوهشی، عملکرد فرهنگی، عملکرد آموزشی و عملکرد اجرایی به همراه 20 مولفه از نظر روایی سازه مورد تأیید قرارگرفتند. هر چند که میزان تاثیر هر یک از مولفه ها بر هر یک از ابعاد متفاوت تشخیص داده شد.
کلید واژه ها: دانشگاه، اعضای هیات علمی دانشگاه، عملکرد اعضای هیات علمی، مدل ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی