نویسندگان | حسین حیدری,محدثه قاسم پور |
---|---|
نشریه | کهن نامه ادب پارسی |
شماره صفحات | ۱۲۵ |
شماره مجلد | ۵ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
سروش یکی از مهمترین ایزدان اوستایی است که در گاهان، اوستای نو، و متون پهلوی خویشکاریهای مختلفی داشته و در ادبیات ایران پس از اسلام نیز نام و نقش او بر جای مانده است. فردوسی (د 411 یا ۴۱۶ ق)، حماسهسرای چیرهدست و بیبدیل ایران، در شاهنامه، در مقام گزارش باورهای دینی ایرانیان باستان، اوصاف و کارکردهایی را به سروش نسبت داده است. این مقاله، پس از بررسی تطبیقی ویژگیهای سروش در گاهان، اوستای نو، و متون پهلوی، اوصافی همچون نگهبانی، دینیاری، افسونگری، پیامرسانی از سوی اهورامزدا، نجاتبخشی، و خویشکاری پس از مرگ را با گزارش حکیم توس در نامة باستان مقایسه میکند و به این نتیجه میرسد که گزارش شاهنامه با متون مزدایی همسویی اندکی دارد و فردوسی خودآگاه یا ناخودآگاه تحت تأثیر باورهای ادیان ابراهیمی در باب ملائک، بهویژه جبرئیل، است و سروشِ او ترکیبی است از اوصاف دو سنّت ایرانی و سامی.
tags: اوستا ، جبرئیل ، سروش ، شاهنامه فردوسی ، متون پهلوی