رزومه
QR


حسین حیدری

حسین حیدری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
حسین حیدری

دانشیار حسین حیدری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه درسی  و مراجعات نیمسال نخست     1404 - 1403

heydari@kashanu.ac.ir

روزهای هفته

10-8

12-10

30/12  -14

16-14

 

شنبه

   مراجعات

روشهای مطالعات دینی

مراجعات

تاریخ مسیحیت

 

یکشنبه

ادیان تطبیقی

روش تحقیق و پایان نامه نویسی                   

مراجعات

دین یهود1

 

دوشنبه

اخلاق در ادیان

مسیحیت 1

مراجعات

مراجعات

 

سه شنبه

مسایل کلامی جدید

مراجعات

 

 

My affiliation

 

نمایش بیشتر

تکلیف ما لایطاق در اندیشۀ مولانا و متکلمان مسلمان

نویسندگانحسین حیدری
نشریهمطالعات اسلامی ، مجله دانشکده الاهیات دانشگاه فردوسی مشهد ( جستارهایی در فلسفه و کلام کنونی)
شماره صفحات۲۰۹
شماره مجلد۳۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1378/11/15
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

1-بر پایهء قادر مطلق و لا یسأل دانستن خداوند و عدم اعتقاد به قاعدهء مهم‌ کلامی و حسن و قبح عقلی،اشاعره جایز و ممکن می‌دانستند که خداوند بندگانش را نسبت به انجام دستوراتی فراتر از قدرت و توان(ما لا یطاق)آنان،مکلف سازد و به‌ دلیل عدم انجام مأمور به،در روز قیامت مؤاخذه و عقابت کند. 2-معتزله،شیعه و ما تریدیه با اعتقاد به حکمت،عدل،و کرم الهی و نیز عقلی‌ و ذاتی شمردن حسن و قبح افعال،تکلیف ما لا یطاق را از این جهت که نتیجه‌ای‌ ندارد،فعلی عبث می‌شمارند و مؤاخذه بندگان را در این گونه موارد،حتی از طرف‌ خداوند،قبیح می‌دانند و معتقدند که از سوی باری تعالی چنین اوامری صادر نشده‌ است و ثواب و عقاب بندگان منحصر در اعمال اختیاری و مقدور آنان است. 3-با نگانی به آرا و اقوال مولانا جلال الدین-بویژه در بحثهای مربوط به‌ جبر و اختیار و تشبیه و تنزیه-درمی‌یابیم که او در این باب،موضع معتزله،شیعه و ما تریدیه دارد و صراحتا بیان می‌کند که خالق اختر و گردون،امر و نهی جاهلانه‌ نکرده است و همچنین در مورد کسانی که با داعیهء قادرتر دانستن خداوند به جواز تکلیف ما لا یطاق معتقدند،می‌گوید آنان گرچه که احتمال عجز و ناتوانی را از خداوند دفع کرده‌اند،ولی او را سفیه و جاهل پنداشته‌اند.