رزومه
QR


حسین حیدری

حسین حیدری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
حسین حیدری

دانشیار حسین حیدری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه درسی  و مراجعات نیمسال نخست     1404 - 1403

heydari@kashanu.ac.ir

روزهای هفته

10-8

12-10

30/12  -14

16-14

 

شنبه

   مراجعات

روشهای مطالعات دینی

مراجعات

تاریخ مسیحیت

 

یکشنبه

ادیان تطبیقی

روش تحقیق و پایان نامه نویسی                   

مراجعات

دین یهود1

 

دوشنبه

اخلاق در ادیان

مسیحیت 1

مراجعات

مراجعات

 

سه شنبه

مسایل کلامی جدید

مراجعات

 

 

My affiliation

 

نمایش بیشتر

نگرش دین‌یاران به پاندمی کرونا مطالعه موردی:طلاب شهر قم

نویسندگانمهدی حیوری,حسین حیدری
نشریهادیان و عرفان دانشگاه تهران
شماره صفحات۴۶۵
شماره مجلد۵۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1402/12/26
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

با توجه به تأثیر طلاب بر گروه‌های دینداری در ایّام کرونا، سعی شد اطلاعاتی دربارۀ نگرش ایشان نسبت به این پدیده از دوران قرنطینه تا تولید واکسن جمع‌آوری شود تا برمبنای آن بتوان کمّ و کیفِ تأثیر این گروه را بر زیست دینی-اجتماعی جامعۀ ایران بهتر درک کرد. به‌ این منظور، با روش کیفی به ثبت نگرش طلاب در شهر قم به‌عنوان مرکز اصلی حضور طیف‌های مختلف آنان اقدام شد. پژوهش حاضر در دو مرحلۀ زمانی، یکی از اواخر آذر ۹۹ تا ابتدای اسفند ۹۹ و دیگری در بهمن 1400 در قالب پرسشنامه و مصاحبه‌های شفاهی صورت پذیرفت. با توجه به روش زمینه‌ای، از میان داده‌ها تنها پاسخ‌ 51 نفر از طلاب به‌عنوان داده‌های اصلی و کم‌خطا مورد پردازش قرار گرفت. نتایج پژوهش در مرحلۀ اول، غلبۀ نگرش محافظه‌کارانه (احتیاط و بی‌نظری) به علت ناهماهنگیِ شناختی در طلاب را به نمایش می‌گذارد. اما در مرحله دوم، با توجه به ‌مواجهۀ تجربی طلاب با محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از کرونا، شکل‌گیری نگرش نواندیشانه از نتایج برداشت شد. با وجود این، در هر دو مرحله، نگرش‌های اصلی و تکراری، محافظه‌کاری در مواجهه با تضادها، جزم‌اندیشی نسبت به دستورات دینی و کنش‌های سنتی در مواجهه با بروز عواطف دینی بود. لازم به یادآوری است که با توجه به رویکرد پژوهش حاضر، نتایج حاصله قابل تعمیم به سایر طلاب نمی‌باشد.