رزومه
QR


حسین حیدری

حسین حیدری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
حسین حیدری

دانشیار حسین حیدری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه درسی  و مراجعات نیمسال نخست     1404 - 1403

heydari@kashanu.ac.ir

روزهای هفته

10-8

12-10

30/12  -14

16-14

 

شنبه

   مراجعات

روشهای مطالعات دینی

مراجعات

تاریخ مسیحیت

 

یکشنبه

ادیان تطبیقی

روش تحقیق و پایان نامه نویسی                   

مراجعات

دین یهود1

 

دوشنبه

اخلاق در ادیان

مسیحیت 1

مراجعات

مراجعات

 

سه شنبه

مسایل کلامی جدید

مراجعات

 

 

My affiliation

 

نمایش بیشتر

بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور

نویسندگانمجتبی نماینده نیاسر-حسین حیدری
تاریخ انتشار2015-12-01
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

الاهیات آزادی‌بخش درآغاز عمدتاً پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متألهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، یویژه با بخش «خروج» بنی اسرادیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخه «عمل – تفکر – عمل» تأکید می کرد. شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الاهیات آزادی‌بخش رو به نابودی است، ولی نسل دوم رهبران نهضت با توجه به معرفت شناسی سیّال و انتقادی نسل اول، گستره‌ی بررسی‌های خود را پیرامون موضوعات جهانی‌سازی و نظام‌ سرمایه‌داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسأله اخلاق زیست محیطی و...تعمیق بخشیدند. این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الاهیات آزادیبخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک آزادیبخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند. «الاهیات آزادی بخش»، در آغاز عمدتاً پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متألهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، به ویژه با بخش «خروج» بنی اسرائیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخه «عمل ـ تفکر ـ عمل» تأکید می کرد. شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الهیات آزادی بخش رو به نابودی است. ولی نسل دوم رهبران نهضت، با توجه به معرفت شناسی سیال و انتقادیِ نسل اول، گستره بررسی های خود را پیرامون موضوعات جهانی سازی و نظام سرمایه داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسئله اخلاق زیست محیطی و… تعمیق بخشیدند. این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الهیات آزادی بخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک آزادی بخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند.