برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

طرح درس

به نام خدا

گروه معماری

طرح معماری سه؛ کارگاه طراحی معماری در محدوده‌های تاریخی شهری

نیمسال دوم 97-1396

دکتر علی عمرانی پور، دکتر حمیدرضا جیحانی

 

مرکز آفرینش­های هنری و فرهنگی بازار کاشان

موقعیت طرح: در همسایگی محیط فرهنگی اجتماعی تاریخی و هنری بازار سنتی کاشان و در محل تقاطع گذر آب‌انبار حاج سید حسین صباغ و گذر درب گلان

بازار از جمله قدیمی­ترین گذرهای تاریخی کاشان است که در سده­های نخست پس از ورود اسلام شکل گرفته و به تدریج به مهم­ترین گذر شهر تبدیل شده و تا اواخر دورۀ قاجار رشد و توسعه داشته است. محدودۀ شهری واقع در جنوب بالابازار، گذر تاریخی درب گلان را شامل می‌شود. متأسفانه این گذر در پی توسعه‌های شهری دهه­های اخیر و برنامه‌های تخریب و نوسازی در معرض خطر است و بخش‌های مهمی از آن تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار دارد. بخشی از تخریب‌های صورت گرفته در میانۀ گذر یادشده در محل تقاطع آن با گذر آب‌انبار حاج سید حسین صباغ قابل مشاهده است. گذر اخیر که متصل کنندۀ گذر درب گلان به راستۀ بالابازار است، علاوه بر بناهای مسکونی تخریب شده، عناصر ارزشمند دیگری همچون تجارتخانه و آب‌انبار حاج سید حسین، سراهای تاریخی و کارگاه‌های رنگرزی و سفالگری و پرداخت فرش را شامل می‌شود و یکی از راه‌های اصلی ورود به بازار کاشان از محدودۀ خیابان محتشم می‌باشد. بنابراین علاوه بر ارزش‌های میراثی ملموس و ناملموس، از امکان قابل توجهی برای توسعۀ گردشگری در محدودۀ بازار برخوردار است. باوجود این و در حال حاضر، راه یادشده چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فراموشی آن به کاهش اعتبار فرهنگی محدودۀ بازار منجر شده است. از سوی دیگر این بیم وجود دارد که گسترش دایرۀ تخریب‌ها، بخش‌های وسیع‌تری از ساخت بازار را درگیر کرده و کل محدوده را دچار فرسودگی کند.

علاوه براین، بازار به عنوان مرکز اصلی شهر سنتی، قابلیت بالایی برای رشد و توسعۀ حفاظت‌محور دارد. موضوع طرح معماری 3 برنامه‌ریزی و طراحی مجموعه­ای دربردارندۀ حوزه‌های هنری، فرهنگی، صنایع دستی و خدماتی است که با کاربری مرکزی برای آفرینش­های هنری در خدمت بازار بوده و به آن یاری خواهد رساند. مجموعۀ مورد نظر، مرکزی برای آموزش و تجربۀ هنرهای سنتی و صنایع دستی، توسعۀ فعالیت‌های فرهنگی و ارایۀ خدمات گردشگری است و بخشی مرتبط با معرفی بازار را نیز شامل خواهد شد. مهم‌ترین خصوصیات طرح مورد نظر به شرح زیر می‌باشد.   

الف. هدف:

ایجاد فضائی به منظور:

حضور فعال ساکنان، گردشگران و دانشجویان و هنرجویان سنتی در محیط بازار

تعریف فضاهای فرهنگی و شهری و برقراری ارتباط میان بازار و بستر شهری

معرفی، شناسائی و مدیریت جاذبه های گردشگری محله بازار

ب. حوزه‌ها و فضاهای کلی مورد نیاز:

1ـ حوزه مطالعه و معرفی میراث بازار: شامل بخش‌ مطالعات، آرشیو و بخش معرفی ارزش‌های بازار

2ـ حوزه آفرینش های هنری: شامل آتلیه ها و کارگاه های هنرهای سنتی، کلاس های آزاد، نگارخانه

3 ـ حوزه خدماتی: سفره­خانه، قهوه­خانه، سرویس‌های بهداشتی برای مراجعه کنندگان به بازار، پارکینگ

4ـ حوزه فضاهای چند منظوره: شامل فضاهای باز و نیمه باز ، حیاط ها و صفه‌ها برای حضور جمعی ساکنان و گردشگران

پ. میزان فضاهای مورد نیاز:

حوزه

فضا

مساحت (متر مربع)

جمع

حوزه مطالعه و معرفی میراث بازار

مطالعه و پژوهش

150

450

آرشیو

100

معرفی

200

حوزه آفرینش های هنری

آتلیه

3*70 (210)

1060

کارگاه/ سفال، نگارگری، بافته‌ها و مس و فلزکاری

4*100 (400)

کلاس

3*50 (150)

نگارخانه

200+100 (300)

حوزه خدماتی

سفره‌خانه

300

700

چایخانه

150

سرویس

150

اداری

100

حوزه فضاهای چند منظوره

اجتماعات

500

1000

فضاهای نیمه باز

500

سایر

سیرکولاسیون و ارتباطات

حدود 900

900

پارکینگ

2700 (در طبقۀ 2-)

2700

 

جمع کل فضاها بدون پارکینگ برابر با 4100 متر می‌باشد که در سه طبقۀ منفی یک تا یکم قرار خواهد گرفت. پارکینگ کلا در طبقۀ منفی 2 طراحی می‌شود. سطح اشغال برابر با 50 درصد می‌باشد.

به نام خدا

گروه معماری

طرح معماری سه؛ کارگاه طراحی معماری در محدوده‌های تاریخی شهری

نیمسال دوم 97-1396

دکتر علی عمرانی پور، دکتر حمیدرضا جیحانی

 

مرکز آفرینش­های هنری و فرهنگی بازار کاشان

موقعیت طرح: در همسایگی محیط فرهنگی اجتماعی تاریخی و هنری بازار سنتی کاشان و در محل تقاطع گذر آب‌انبار حاج سید حسین صباغ و گذر درب گلان

بازار از جمله قدیمی­ترین گذرهای تاریخی کاشان است که در سده­های نخست پس از ورود اسلام شکل گرفته و به تدریج به مهم­ترین گذر شهر تبدیل شده و تا اواخر دورۀ قاجار رشد و توسعه داشته است. محدودۀ شهری واقع در جنوب بالابازار، گذر تاریخی درب گلان را شامل می‌شود. متأسفانه این گذر در پی توسعه‌های شهری دهه­های اخیر و برنامه‌های تخریب و نوسازی در معرض خطر است و بخش‌های مهمی از آن تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار دارد. بخشی از تخریب‌های صورت گرفته در میانۀ گذر یادشده در محل تقاطع آن با گذر آب‌انبار حاج سید حسین صباغ قابل مشاهده است. گذر اخیر که متصل کنندۀ گذر درب گلان به راستۀ بالابازار است، علاوه بر بناهای مسکونی تخریب شده، عناصر ارزشمند دیگری همچون تجارتخانه و آب‌انبار حاج سید حسین، سراهای تاریخی و کارگاه‌های رنگرزی و سفالگری و پرداخت فرش را شامل می‌شود و یکی از راه‌های اصلی ورود به بازار کاشان از محدودۀ خیابان محتشم می‌باشد. بنابراین علاوه بر ارزش‌های میراثی ملموس و ناملموس، از امکان قابل توجهی برای توسعۀ گردشگری در محدودۀ بازار برخوردار است. باوجود این و در حال حاضر، راه یادشده چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فراموشی آن به کاهش اعتبار فرهنگی محدودۀ بازار منجر شده است. از سوی دیگر این بیم وجود دارد که گسترش دایرۀ تخریب‌ها، بخش‌های وسیع‌تری از ساخت بازار را درگیر کرده و کل محدوده را دچار فرسودگی کند.

علاوه براین، بازار به عنوان مرکز اصلی شهر سنتی، قابلیت بالایی برای رشد و توسعۀ حفاظت‌محور دارد. موضوع طرح معماری 3 برنامه‌ریزی و طراحی مجموعه­ای دربردارندۀ حوزه‌های هنری، فرهنگی، صنایع دستی و خدماتی است که با کاربری مرکزی برای آفرینش­های هنری در خدمت بازار بوده و به آن یاری خواهد رساند. مجموعۀ مورد نظر، مرکزی برای آموزش و تجربۀ هنرهای سنتی و صنایع دستی، توسعۀ فعالیت‌های فرهنگی و ارایۀ خدمات گردشگری است و بخشی مرتبط با معرفی بازار را نیز شامل خواهد شد. مهم‌ترین خصوصیات طرح مورد نظر به شرح زیر می‌باشد.   

الف. هدف:

ایجاد فضائی به منظور:

حضور فعال ساکنان، گردشگران و دانشجویان و هنرجویان سنتی در محیط بازار

تعریف فضاهای فرهنگی و شهری و برقراری ارتباط میان بازار و بستر شهری

معرفی، شناسائی و مدیریت جاذبه های گردشگری محله بازار

ب. حوزه‌ها و فضاهای کلی مورد نیاز:

1ـ حوزه مطالعه و معرفی میراث بازار: شامل بخش‌ مطالعات، آرشیو و بخش معرفی ارزش‌های بازار

2ـ حوزه آفرینش های هنری: شامل آتلیه ها و کارگاه های هنرهای سنتی، کلاس های آزاد، نگارخانه

3 ـ حوزه خدماتی: سفره­خانه، قهوه­خانه، سرویس‌های بهداشتی برای مراجعه کنندگان به بازار، پارکینگ

4ـ حوزه فضاهای چند منظوره: شامل فضاهای باز و نیمه باز ، حیاط ها و صفه‌ها برای حضور جمعی ساکنان و گردشگران

پ. میزان فضاهای مورد نیاز:

حوزه

فضا

مساحت (متر مربع)

جمع

حوزه مطالعه و معرفی میراث بازار

مطالعه و پژوهش

150

450

آرشیو

100

معرفی

200

حوزه آفرینش های هنری

آتلیه

3*70 (210)

1060

کارگاه/ سفال، نگارگری، بافته‌ها و مس و فلزکاری

4*100 (400)

کلاس

3*50 (150)

نگارخانه

200+100 (300)

حوزه خدماتی

سفره‌خانه

300

700

چایخانه

150

سرویس

150

اداری

100

حوزه فضاهای چند منظوره

اجتماعات

500

1000

فضاهای نیمه باز

500

سایر

سیرکولاسیون و ارتباطات

حدود 900

900

پارکینگ

2700 (در طبقۀ 2-)

2700

 

جمع کل فضاها بدون پارکینگ برابر با 4100 متر می‌باشد که در سه طبقۀ منفی یک تا یکم قرار خواهد گرفت. پارکینگ کلا در طبقۀ منفی 2 طراحی می‌شود. سطح اشغال برابر با 50 درصد می‌باشد.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دو شنبه و سه شنبه ساختمان اسلامی، کارگاه 204 - - -
دو شنبه و سه شنبه ساختمان اسلامی، کارگاه 204 - - -
منابع

Aldo Rossi. The Architecture of the City.

Heinz Gaube (and others). Kashan: An Iranian City in Change

احمد اشرف. ویژگی‌های تاریخی شهرنشینی در ایران دورۀ اسلامی.

ادموند بیکن (مترجم: فرزانه طاهری). طراحی شهرها.

اریک اشمیت (مترجم: آرمان شیشه‌گر). پرواز برفراز شهرهای باستانی ایران.

ایکوموس. منشور حفاظت از شهرهای تاریخی (واشنگتن 1987).

ایکوموس. منشور حفاظت از شهرهای تاریخی (واشنگتن 1987).

بهرام قدیری. ساختارهای جدید در محیط‌های تاریخی.

ثریا بیرشک. چگونگی روند توسعه و تکامل شکل‌گیری شهر کاشان در بستر تاریخ.

جیحانی و دیگران. «بهشت ثانی» و «کوچۀ آراسته از خرمی»، شکل و جایگاه خیابان‌(ها) در جعفرآباد و قزوین صفوی.

جیحانی و دیگران. زیارتگاه گلچقانۀ کاشان.

جیحانی و دیگران. مطالعۀ جایگاه بازار در فرآیند تغییر ساختار فضایی شهر کاشان.

جیحانی و دیگران. منظر باغ- نقش شهری، سیر تحول و اصول شکل‌گیری.

جیحانی و دیگران. میدان اسب شاهی، جلوخان دولتخانۀ صفوی قزوین.

جیحانی و دیگران.  مطالعۀ آسیب شناختی سیر تحول ساختار فضایی شهر تاریخی نراق از دهه 1340 تا دهه 1390.

جیمز موریس. تاریخ شکل شهر.

حسین سلطان‌زاده. فضاهای شهری در بافت‌های تاریخی ایران.

راب کریر (ترجمۀ خسرو هاشمی‌نژاد). فضای شهری.

رضایی‌پور و دیگران. مطالعۀ توسعۀ شهری اصفهان از دورۀ شاه‌عباس یکم تا دورۀ شاه‌عباس دوم با تأکید بر نقش زاینده‌رود.

رومن گیرشمن (مترجم: اصغر کریمی). بیشاپور.

سیدحسین بحرینی. تحلیل فضاهای شهری: در رابطه با الگوهای رفتاری استفاده کنندگان.

سیدمحسن حبیبی. از شار تا شهر.

سیدمحسن حبیبی. قصۀ شهر.

ضیاء موحد. البته واضح و مبرهن است.

عمرانی‌پور و دیگران. بازار نراق، میراث‌دارِ محیط طبیعی، راه تاریخی و شهر قاجار.

عمرانی‌پور و دیگران. جایگاه مزارع و باغ‌ها در شکل‌گیری و توسعۀ شهر تاریخی نراق.

فاطمه کریمی. کاشان (در کتاب شهرهای ایران به کوشش محمدیوسف کیانی، ج 3).

کوین لینچ (ترجمۀ منوچهر مزینی). سیمای شهر.

گوردون کالون. گزیدۀ منظر شهری.

متیو کارمونا و دیگران (مترجم: فریبا قرائی و دیگران). مکان‌های عمومی، فضاهای شهری: ابعاد گوناگون طراحی شهری.

محمدیوسف کیانی (به کوشش). شهرهای ایرانی. ج1 تا 4.

محمود توسلی. طراحی شهری در بافت قدیم شهر یزد.

محمود توسلی. طراحی فضای شهری 1.

محمود توسلی. معماری و ساخت شهر در اقلیم گرم و خشک ایران.

نغمه اسدی. بازشناسی مجموعه افوشته با تکیه بر وقف‌نامه و شواهد باقی‌مانده.

طرح درس

دانشگاه کاشان،

دانشکدۀ معماری و هنر، گروه معماری

درس تحلیل فضاهای شهری (3 واحد)؛ نیمسال اول 1400-1399

مدرسان: دکتر حمیدرضا جیحانی؛ مهندس نغمه اسدی

زمان برگزاری کلاس: سه‎شنبه، ساعت 17-14

هدف

در این درس 3 هدف دنبال می‌شود. نخست این‌که دانشجویان با شهر به‌مثابه محیط زندگی انسان و بستر شکل‌گیری بسیاری از آثار معماری آشنا شوند. هدف دوم، کسب آگاهی دربارۀ فضاهای شهری به عنوان عرصه‌های عمومی شهر و مکان تعاملات اجتماعی و رفتارهای مدنی است و همچنین آموزش روش مطالعه و تجزیه و تحلیل این فضاها. هدف سوم، آشنایی اولیۀ دانشجویان با موضوع طراحی در بستر شهری و بستر شهر تاریخی است که در نیمسال آتی و در درس طراحی معماری 3 بطور مفصل ادامه خواهد یافت.

 موضوع

طی این درس تلاش می‌شود دانشجویان با مفهوم شهر و چگونگی شکل‌گیری و توسعۀ آن و همچنین ساختار و عناصر اصلی آن آشنا شوند، فضاهای شهری به‌عنوان بخشی مهم از ساخت شهر را بشناسند و در زمینۀ مطالعه، بازنمایی و ترسیم و همچنین تحلیل فضاهای شهری ورزیده شوند. اگرچه در جلسات گوناگون مفاهیم و نمونه‌های غیرایرانی شهر و فضای شهری بررسی خواهد شد، اما تمرکز درس‌گفتارها بر شهر ایرانی و فضاهای شهری آن است و بیشتر تمرین‌ها معطوف به کاشان و نمونه‌هایی از فضاهای شهری آن خواهد بود. این تمرین‎ها علاوه بر آن که بر نحوة ترسیم نقشه‎ها و تهیة مدارک فنی و بیان گرافیکی متمرکز هستند، بر بیان نوشتاری نیز تأکید دارند. از این رو بخشی از زمان کلاس به آموزش آداب نگارش و نحوة تبدیل داده‎های تصویری به متن اختصاص می‎یابد و تلاش می‎شود از این رهگذر، توانایی نوشتن دربارة شهر نیز در دانشجویان تقویت گردد. براین اساس و همچنین برپایۀ اهداف تعریف شدۀ بالا مباحث و جلسات درس به چهار موضوع اختصاص می‌یابند:

الف. مبانی، موضوعات و مفاهیم: این حوزه به معرفی واژگان اصلی، موضوعات مهم مورد نظر در درس و همچنین مفاهیم اولیه اختصاص دارد (3 جلسه).

ب. شهر در گذر زمان؛ نگاهی به شهر و سابقۀ تاریخی آن: این حوزه به معرفی و آموزش نمونه‌های مهم شهرهای باستان و همچنین پیش و پس از ورود اسلام به ایران اختصاص دارد و ساختار اصلی نمونه‌های منتخب آن نیز مورد بحث قرار می‌گیرد (4 جلسه).

پ. فضاهای شهری و مطالعه و تحلیل آنها: در این حوزه، نمونه‌های مهمی از فضاهای شهری در ایران و و دیگر سرزمین‌ها معرفی می‌شوند و علاوه براین، سیرتحول شهر و فضای شهری در بازه‌ای منتخب از دورۀ تیموری تا دورۀ قاجار بررسی شده و دانشجویان با گونه‌های فضای شهری آشنا می‌شوند (5 جلسه).

ت. مطالعۀ شهر با تکیه بر نقش فضاهای شهری و محدوده‌های تاریخی: این حوزه به بررسی و بحث پیرامون مباحث تکمیلی نظیر خوانایی شهر، تصویر و منظر شهر و مداخله در محدوده‌های تاریخی اختصاص دارد (2 جلسه).

روش

درس به صورت نظری- سمیناری ارائه می‌شود و ترکیبی است از درس‌گفتارها و همچنین ارائۀ کارهای دانشجویان. درس‌گفتارها در هر جلسه ترکیبی است از ارائۀ موضوعات و مباحث نظری و عملی. دانشجویان علاوه براین‌که در مباحث ارائه شده در هر جلسه شرکت می‌کنند، به انجام تمرین‌های متنوعی که در طول ترم و بطور هفتگی برای آنها تعریف می‌شود می‌پردازند. صورتی از این تمرین‌ها که دنباله‌دار و گسترده‌تر است، به عنوان تمرین نهایی در انتهای ترم تحویل گرفته می‌شود. این بخش شامل همه تمرین‌های هفتگی و همچنین موضوع نهایی است که شامل مستندسازی، ترسیم و بازنمایی، تشریح و تحلیل می‌شود.

نحوۀ ارزیابی

ارزیابی نهایی بر اساس ترکیبی از نمرۀ آزمون میان‌ترم و نهایی، حضور فعال و ارزشیابی تمرین‌های هفتگی و همچنین کیفیت تمرین نهایی انجام می‌گیرد. دانشجویان در پایان ترم باید ساخت شهر ایرانی را با تکیه بر نمونه‌های مختلف بدانند، با عناصر اصلی آن آشنا باشند، فضاهای مهم شهری و گونه‌های آن را بشناسند و بتوانند تحلیل‌های متفاوتی از آن ارائه کنند.

تاریخ و زمان ازمون نهایی: اعلام توسط آموزش

تاریخ و زمان تحویل تمرین نهایی: روز امتحان

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 14 تا 117 سامانه LMS - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه: 8-12 و 14 تا 18 سامانۀ LMS - - -
فایل پیوست اول جزوه فصل چهارم مبانی آنالیز ریاضی.pdf

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه: 18-20 سامانۀ LMS - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه (8-12 و 14-16) ساختمان اسلامی، اتاق 213 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهار شنبه از ساعت 8 تا 12 - - -
چهار شنبه از ساعت 14 تا 15.5 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه (16-18) دانشکده معماری، اتاق 230 - - -

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهار شنبه از ساعت 16 تا 18 - - -