اندازه‌گیری آزمایشگاهی لزجت دینامیکی نانوسیال هیبریدی روغن روانکار موتور- نانولوله‌کربنی چند جداره- اکسیدمس و ارائه نتایج به‌صورت یک رابطه‌ کاربردی

Authorsحسین خراسانی زاده,قنبر علی شیخ زاده,علیرضا آقائی
Journalمهندسی مکانیک مدرس
Page number۵۱۸
Volume number۱۶
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۵/۱۲/۲۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISI ,ISC

Abstract

در این تحقیق لزجت دینامیکی نانوسیال هیبریدی روغن روانکار موتور (روغن 5w-50)- نانولوله کربنی چند جداره- اکسیدمس در کسر حجمی‌های 0.05، 0.1، 0.25، 0.5، 0.75 و 1 درصد از نانوذرات و در دما‌های 5، 15، 25، 35، 45 و 55 درجه سلسیوس اندازه‌گیری شده است. این نانوسیال هیبریدی با روش دو مرحله‌ای ساخت شده و برای اندازه‌گیری‌های لزجت از دستگاه ویسکومتر بروکفیلد ساخت کشور امریکا استفاده شده است. مقادیر آزمایشگاهی به‌دست آمده نشان می‌دهد که با افزایش کسر حجمی نانوذرات لزجت افزایش یافته و همچنین با زیاد شدن دما لزجت کاهش می‌یابد. بر اساس داده‌های آزمایشگاهی بیشترین و کمترین افزایش در لزجت نانوسیال در یک دمای ثابت با افزایش کسرحجمی نانوذرات از 0.05 تا 1 به‌ترتیب 35.52 و 12.92 درصد است که به ترتیب در دماهای 55 و 15 درجه سلسیوس رخ می‌دهد. با توجه به اهمیت وجود لزجت بالاتر روغن موتور در دماهای بالاتر این نتیجه بسیار مهم است. مقادیر اندازه‌گیری شده لزجت این نانوسیال درنرخ برش‌ها و دماهای مختلف، نشان می‌دهد که رفتار آن نیوتنی است. با استفاده از نتایج به‌دستآمده و به‌منظور محاسبه و تخمین لزجت نانوسیال در شبیه‌سازی‌ها یک رابطه کاربردی وابسته به دما و کسر حجمی توسعه داده شده است، که تطبیق بسیار خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارد.

tags: لزجت، نانوسیال هیبریدی، نانولوله کربنی چند جداره، سیال نیوتنی، رابطه تجربی