بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و شایستگی اجتماعی با میزان ساعات استفاده از بازی های رایانه ای و نوع بازی های رایانه ای

نویسندگانعاطفه عباسی-مسعود کیانی
همایشچهارمین کنفرانس ملّی و دومین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۷-۰۲-۱۲
محل برگزاری همایشکاشان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

وجود بازی های رایانه ای در عصر حاضر و دسترسی هرچه راحتر به این بازی ها، باعث تاثیراتی بر روی افراد شده است. از طرفی اهمیت داشتن توانایی های میان فردی در عصر ارتباطات، بر کسی پوشیده نیست. ممکن است ارتباطی بین توانایی مهارت های فردی و انگیزه پیشرفت هر فرد با میزان ساعات استفاده از بازی های رایانه ای و نوع این بازی ها باشد، بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین توانایی میان فردی (شایستگی های اجتماعی) و انگیزه پیشرفت با میزان ساعت استفاده و نوع بازی های رایانه ای در نوجوانان 13 تا20 ساله انجام شده است. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بوده است که جامعه مورد هدف در این پژوهش، نوجوانان 13 تا 20 ساله شهر اصفهان است. نمونه از نوجوانان حاضر در گیم نت های شهر اصفهان انتخاب شده است که برای نمونه گیری از این جامعه روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در نظر گرفته شده است که بر همین مبنا مناطق 10و7 شهرداری اصفهان انتخاب شده اند و 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند که 220 پرسش نامه قابل ارزیابی بود. در این پژوهش برای گرد آوری داده ها از دو پرسش نامه انگیزه پیشرفت (هرمنس،1977) وشایستگی اجتماعی (فاطمه یگانه مهر،1393) استفاده شده است، که روایی و پایایی هر دو پرسش نامه مورد تایید است. برای بررسی روابط از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معنی داری آن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که، بین شایستگی اجتماعی با ساعت بازی و انگیزه پیشرفت با نوع بازی رابطه معناداری حاصل شد. همچنین بین شایستگی اجتماعی با نوع بازی و انگیزه پیشرفت با ساعات بازی رابطه معنی داری یافت نشد.

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: بازی رایانه ای، شایستگی اجتماعی، انگیزه پیشرفت، ،انواع بازی رایانه ای