تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانش آموز و کلاس درس بر پیشرفت تحصیلی علوم دانش آموزان چهارم ابتدایی براساس داده های مطالعه تیمز

نویسندگانآزاده مللی-مسعود کیانی
همایشاولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم تربیتی
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۴-۰۷-۲۰
محل برگزاری همایششیراز
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله


هدف مطالعه حاضر بررسی روابط بین پیشرفت تحصیلی علوم و متغیرهای سطح دانش‌آموز و معلم و بررسی درصد واریانس هر یک از سطوح در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی علوم است. بدین منظور داد‌ه‌های پایه چهارم مطالعه تیمز ایران مورد استفاده قرار گرفت. در تحلیل از نمونه ایرانی شامل5760 دانش آموز از 245 مدرسه استفاده شد. متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده‌اند: سطح دانش‌آموز (خودکارآمدی علوم، دوست داشتن علوم و درگیری تحصیلی) سطح معلم (تأکید مدرسه بر موفقیت از دیدگاه معلم و تأکید بر جستجو). از مدل خطی سلسله مراتبی دو سطحی (HLM) برای کشف روابط بین پیشرفت تحصیلی علوم و پیش بینیکنندههای تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در سطح دانش¬آموز متغیرهای خودکارآمدی و دوست داشتن یادگیری علوم رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی علوم دارند( ) اما رابطه درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی علوم معنادار نبود. در سطح کلاس نیز رابطه تأکید مدرسه بر موفقیت از دیدگاه معلم با پیشرفت تحصیلی علوم معنادار بود ( ) ولی رابطه تأکید بر جستجو با پیشرفت تحصیلی علوم معنادار نبود.

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: خودکارآمدی علوم، دوست داشتن علوم، درگیری تحصیلی، نگرش معلم، مطالعه تیمز