تحلیل عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان تازه وارد: تبیین نقش ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و هدف‌گزینی در آینده

نویسندگانمسعود کیانی,حمید رحیمی سمیرمی,سارا شاهمیرزائی
نشریهتحلیل عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان تازه وارد: تبیین نقش ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و هدف‌گزینی در آینده
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۲/۰۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC ,IranMedex

چکیده مقاله

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان تازه وارد و تبیین نقش ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و هدف گزینی در آینده در آن است. روش پژوهش: پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده که با الگوی کیفی و کمی اجرا شده است. در این بخش، 200 نفر از دانشجویان ترم اول دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 98-1397 که از طریق قبولی در کنکور سراسری سال 1397 وارد دانشگاه شده بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و با روش مصاحبه باز پاسخ، ملاک‌های انتخاب رشته خود را تعیین و اولویت‌بندی نمودند. در مرحله دوم پژوهش، از روش پژوهش توصیفی همبستگی استفاده شد. در این بخش 254 نفر دانشجو از دانشجویان تازه وارد دانشگاه کاشان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سیاهه ملاک‌های انتخاب رشته، پرسش‌نامه‌ نیازهای اساسی روان‌شناختی و پرسش نامه‌ هدف‌گزینی در آینده بود. یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی هفت ملاک اصلی شامل استعداد، ویژگی‌ها و علایق فردی؛ جایگاه و منزلت اجتماعی و اقتصادی؛ ویژگی های محل تحصیل؛ محدودیت ها و آسایش های فردی؛ توجه به رتبه و امکان قبولی؛ توجه به دیدگاه و نظر دیگران و عوامل موقعیتی از ملاک های دانشجویان برای انتخاب رشته هستند.

tags: انتخاب رشته دانشگاهی نیازهای اساسی روان شناختی هدف گزینی در آینده دانشجو