نویسندگان | معصومه زنگنه,مسعود کیانی,محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
نشریه | راهبردهای شناختی در یادگیری |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,IranMedex |
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعهی اثر فعالیتهای پروژه آورورا بر ارتقای توانایی های تحلیلی، خلاق و عملی هوش موفق دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی(11-9ساله) انجام شد. روش: طرح تحقیق از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه و با طرح پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانش آموز مقطع چهارم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 99-98 میباشد، که به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین دانش آموزان کلیه دبستان های دخترانه شهر قم یک مدرسه به تصادف انتخاب شده و 44 دانش آموز پایه چهارم به دو گروه آزمایش و گواه انتساب گردیدند. دانش آموزان گروه آزمایش طی 12 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش بر مبنای برنامه آموزشی مبتنی بر پروژه آورورا در یک طرح تابستانه با عنوان«طرح توانا» قرار گرفتند و گروه گواه در این دوره هیچ گونه آموزشی را در این رابطه دریافت نکردند. ابزار پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ بود. یافته ها: داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس چند متغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد فعالیت های پروژه آورورا بر ارتقای هوش موفق دانش آموزان اثربخش بوده.پ؛ و در رابطه با مؤلفه های هوش موفق بر هوش خلاق و هوش عملی اثر مثبت و معنادار داشته، اما بر هوش تحلیلی اثر معناداری نداشته است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد، برنامه آموزشی مبتنی بر پروژه آورورا می تواند هوش موفق دانش آموزان را ارتقا دهد. بنابراین توصیه میشود برای ارتقای هوش موفق دانش آموزان، فعالیت های پروژه آورورا به والدین و معلمان آموزش داده شود.
tags: پروژه آورورا، هوش تحلیلی، هوش خلاق، هوش عملی، هوش موفق