نویسندگان | محمدامین کاویانی جزی,مریم بلبلی زارع,مجید نوریان بیدگلی,محمدصابر زمزم |
---|---|
همایش | دهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۴-۲۶ |
محل برگزاری همایش | کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
امروزه حفاری مکانیزه به دلیل سرعت و دقت اجرا بالا، به عنوان یکی از بهترین روش های تونلسازی محسوب می گردد. در این روش، جهت انتقال ماشین حفاری مداوم تونل از سطح به عمق زمین نیازمند ایجاد یک ورودی مناسب می باشد. در پروژه های درون شهری به دلیل ابعاد زیاد و موقعیت قرارگیری این ورودی، بررسی پایداری و نگهداری آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. یکی از بهترین روش های تحلیل پایداری این نوع سازه ها، استفاده از روش های عددی می باشد. در این تحقیق، به بررسی پایداری شفت ورودی جهت اجرای تونل خط دو قطار شهری اصفهان پرداخته شده است. بدین منظور با فرض پیوسته بودن محیط، از روش تحلیل عددی تفاوت محدود استفاده شده است. به کمک نرم افزار FLAC 3D ، مدل هندسی سه بعدی سازه ساخته شده و در نهایت با تعریف خصوصیات مواد و اعمال شرایط اولیه و مرزی به مدل، با بررسی تنش و جابجایی ها در نقاط مختلف، پایداری سازه مذکور در طی چند مرحله حفاری و بررسی شده است.