نویسندگان | محمدامین کاویانی جزی,مجتبی مصفا,مجید نوریان بیدگلی |
---|---|
همایش | چهارمین کنگره بین المللی عمران ، معماری و توسعه شهری |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۱۲-۲۷ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
یکی از مهمترین مراحل تونلسازی مکانیزه در نواحی شهری، ایجاد شفت یا دهانه ورودی مطمئن جهت انتقال افراد، تجهیزات و مصالح از سطح زمین به عمق مورد نظر و بلعکس ضمن انجام عملیات حفاری تونل میباشد. به دلیل قرارگیری دهانه ورودی عموماً نزدیک به سطح زمین و در لایه های سست و با مقاومت پایین، بررسی پایداری دیوارههای این سازهها به منظور اطمینان از عدم وقوع هر نوع لغزش و جابجایی غیرقابل قبول از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این موارد جهت پایدارسازی شفت ورودی از سیستمهای نگهداری بسیار قوی استفاده میشود. در این مقاله به کمک روش عددی تفاوت محدود، وضعیت پایداری شفت ورودی خط 2 قطار شهری اصفهان با اعمال سیستم نگهداری بررسی شده است. بدین منظور با ایجاد مدل هندسی سه بعدی دهانه ورودی در نرم افزار FLAC3D و اعمال خصوصیات مواد، شرایط اولیه و مرزی موجود در منطقه به مدل، با در نظر گرفتن توالی حفاری یک سیستم نگهداری ترکیبی طراحی شده است.