رابطه ترجیح اجتماعی و شایستگی اجتماعی با قربانی شدن دانشآموزان

Authorsمجید صدوقی,سیماسادات کرسوی
Journalرویش روانشناسی
Page number۷۷
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۹/۰۳/۲۷
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

آزار و اذیت در مدرسه تأثیرات مستقیم قابل توجهی ازجمله آسیب روانشناختی کوتاهمدت و بلندمدت برای کودکان قربانی در پی دارد. بنابراین، شناسایی عوامل خطرزا و محافظتی در برابر این پدیده از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با قربانی شدن دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان 13 تا 15 ساله شهرستان کاشان ) 11910 نفر( در سال 1396 بودند که براساس فرمول کوکران از بین آنها - تحصیلی 97 نمونهای به حجم 414 نفر ) 202 دختر و 212 پسر( برآورد و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شایستگی اجتماعی اسمارت و سان سون 2003 ( و مقیاس قلدری ایلی نویز ) 2001 ( و آزمون گروه سنجی ( استفاده شد. جهت تحلیل دادهها آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که شایستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و طرد اجتماعی با قربانی شدن رابطه معناداری داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد طرد اجتماعی بطور مستقیم و شایستگی اجتماعی به طور معکوس، به ترتیب بیشترین توانایی را در پیشبینی قربانی شدن رفتارهای قلدری دانش آموزان داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده، انجام اقداماتی بهمنظور بهبود روابط بین فردی دانشآموزان و کمک به کسب جایگاه اجتماعی مطلوب و اجتناب از طرد شدن در میان همسالان و همچنین، افزایش شایستگی اجتماعی آنان میتواند قربانی شدن دانشآموزان را کاهش دهد.

tags: قربانی شدن، شایستگی اجتماعی، ترجیح اجتماعی، پذیرش، طرد