Authors | لیلا امیری وانانی,غلامرضا نیکراهان,مجید صدوقی |
---|---|
Journal | مطالعات اسلام و روانشناسی |
Page number | ۲۷ |
Volume number | ۱۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش قدرشناسی بر اساس آیات قرآن بر شادی، رضایت از زندگی و امید دانشآموزان صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمونـ¬¬پسآزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. تعداد 75 نفر دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرکرد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای امیدواری اشنایدر، رضایت از زندگی داینر و شادکامی آکسفورد بود. گروههای مداخله بصورت هفتگی یا روزانه آموزش قدرشناسی بر اساس آیات قرآن را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس ترکیبی نشان داد تاثیر مداخله قدرشناسی بر اساس آیات قرآنی بر امید و شادی دانشآموزان در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود اما تفاوت معناداری در بین گروهها از نظر رضایت از زندگی دیده نشد. بین گروه تمرین قدرشناسی بصورت هفتگی و گروه کنترل از نظر میزان شادی در پس آزمون تفاوتی مشاهده نشد ولی گروه تمرین روزانه نسبت به دو گروه دیگر، افزایش قابل ملاحظه در میزان شادی را نشان داد. یافتهها علاوه بر نشان دادن تاثیر قدرشناسی بر اساس آیات قرآن بر امید و شادی، نقش و اهمیت زمانبندی در این تمرینات را به خوبی نشان میدهد.
tags: قدرشناسی، آیات قرآن، شادی، رضایت از زندگی، امید، دانشآموزان دختر