| Authors | مجید صدوقی,محمد رضا تمنائی فر,جمیله ناصری |
| Journal | مطالعات آموزش و یادگیری |
| Page number | ۵۰ |
| Volume number | ۹ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1396/06/20 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC ,SID |
Abstract
زندگی تحصیلی یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص و جوامع است. موفقیت و رضایت از تحصیل
نشاندهندهی پیشرفت و هدفمند بودن آن جامعه میباشد. در این میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر
عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده و اخیراً مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص داده
است فرسودگی تحصیلی میباشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین امیدواری، تابآوری
و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام گرفت. برای این منظور، از
بین کلیهی دانشکدههای دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونهگیری
خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد 955 نفر به مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تابآوری
کانرو و دیوید، هوش هیجانی شوت و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه
نشان داد که متغیرهای امید، تابآوری و هوش هیجانی پیشبینیکنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند.
علاوه بر این، یافتهها حکایت از آن داشت که امید در مقایسه با هوش هیجانی و تابآوری متغیر
پیشبینیکنندهی قویتری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، ارتقای سطح امید و تابآوری و همچنین
آموزش دانشجویان و برنامهریزیهای دراز مدت جهت افزایش هوش هیجانی، در کاهش فرسودگی تحصیلی
نقش تعیینکننده خواهد داشت.