اثربخشی روش تمرین کلمه با استفاده از بر بهبود دقت و سرعت « ناتک » نرم افزار خواندن کودکان نارساخوان

Authorsمجید صدوقی,ملاحت امانی,محبوبه زارع
Journalفصلنامه کودکان استثنایی
Page number۵
Volume number۱۶
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۵/۰۶/۲۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف: در پژوهش حاضر هدف، بررسی تأثیر نرم افزار تمرین کلمه بر بهبود دقت و سرعت خواندن کودکان ناساخوان است. روش: به منظور انجام این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدای ی شهر بجنورد که پایه های اول، دوم، سوم و چهارم را به پایان رسانده بودند، به شیوة نمونة در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفرة آزمایش و گواه گمارده شدند . افراد در هر دو گروه از نظر سن، جنس و پایه تحصیلی همسان سازی شدند. از دو فرم موازی آزمون خواندن نما به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 11 جلس ة یک ساعته با بازی کردند. اما در مورد گروه گواه، « ناتک » نرم افزار تمرین کلمة هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت . بلافاصله پس از اتمام جلسات بازی، پس آزمون در هر دو گروه آزمایش و گواه به اجرا درآمد. سپس مستقل، مورد تجزیه و تحلیل t داده های به دست آمده با روش آماری قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که نرم افزار تمرین کلمه باعث بهبود دقت خواندن کودکان نارساخوان می شود. ام ا تأثیری در سرعت خواندن دانش آموزان ندارد. نتیجه گیری: بازی های زبان شناختی مبتنی بر تأکید بر کلمه، باعث بهبود در صحت خواندن کودکان نارساخوان می شوند.

tags: نارساخوانی، تمرین کلمه، نرم افزار زبان شناخت . ی