| Authors | مجید صدوقی,ملاحت امانی,محبوبه زارع |
| Journal | فصلنامه کودکان استثنایی |
| Page number | ۵ |
| Volume number | ۱۶ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1395/06/21 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
هدف: در پژوهش حاضر هدف، بررسی تأثیر نرم افزار تمرین کلمه بر
بهبود دقت و سرعت خواندن کودکان ناساخوان است. روش: به منظور
انجام این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدای ی
شهر بجنورد که پایه های اول، دوم، سوم و چهارم را به پایان رسانده
بودند، به شیوة نمونة در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو
گروه 15 نفرة آزمایش و گواه گمارده شدند . افراد در هر دو گروه از
نظر سن، جنس و پایه تحصیلی همسان سازی شدند. از دو فرم موازی
آزمون خواندن نما به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. بعد
از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 11 جلس ة یک ساعته با
بازی کردند. اما در مورد گروه گواه، « ناتک » نرم افزار تمرین کلمة
هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت . بلافاصله پس از اتمام جلسات
بازی، پس آزمون در هر دو گروه آزمایش و گواه به اجرا درآمد. سپس
مستقل، مورد تجزیه و تحلیل t داده های به دست آمده با روش آماری
قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که نرم افزار
تمرین کلمه باعث بهبود دقت خواندن کودکان نارساخوان می شود. ام ا
تأثیری در سرعت خواندن دانش آموزان ندارد. نتیجه گیری: بازی های
زبان شناختی مبتنی بر تأکید بر کلمه، باعث بهبود در صحت خواندن
کودکان نارساخوان می شوند.