| Authors | مجید صدوقی,زینب زرجینی |
| Journal | روانشناسی اجتماعی |
| Page number | ۱ |
| Volume number | ۱۲ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1396/06/20 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | SID |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده
است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه
اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه ) 220N =( شاغل به تدریس در سال تحصیلی 95 - 94 بود. براساس جدول کرجسی
و مورگان ) 1970 (، نمون های به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنام ههای
هوش هیجانی شوت و همکاران ) 1998 (، سرمایه روانشناختی لوتانز ) 2007 ( و فرسودگی شغلی مسلچ ) 1981 ( پاسخ
دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد
که مؤلفههای هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلف ههای خودکارآمدی، تا بآوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب
بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان م یدهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و
سرمایه روانشناختی م یتواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید.