| Authors | مجید صدوقی |
| Journal | راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی |
| Page number | ۸۷ |
| Volume number | ۶ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1397/12/12 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
مقدمه و هدف: اشتیاق تحصیلی نقش مهمی در انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته و فقدان آن پیامدهای منفی متعددی را به همراه داشته و شناسایی عوامل زمینهساز آن ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 330 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (220 دختر و 110 پسر) در نیمسال اول 97-96 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریگز و پرسشنامه سرمایه روانشناختی شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ، پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین و مارش، مقیاس امید اسنایدر و آزمون جهتگیری زندگی و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. دادهها با استفاده تحلیل همبستگی کانونی از طریق نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که اشتیاق تحصیلی با خودکارآمدی، تابآوری، امید و خوشبینی همبستگی مثبت معناداری دارد. ضریب همبستگی کانونی برابر با 60/0 بود. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنادار بین سرمایه روانشناختی و مؤلفههای اشتیاق وجود دارد و هرچقدر سرمایه روانشناختی بهویژه خوشبینی و امید بالاتر باشد احتمال اشتیاق تحصیلی بهویژه در بعد اشتیاق رفتاری بهعنوان مؤلفه اصلی اشتیاق تحصیلی افزایش مییابد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه روانشناختی بهویژه امید و خوشبینی، نقش مهمی در اشتیاق تحصیلی بهویژه در بعد اشتیاق رفتاری دانشجویان دارد و تقویت سرمایه روانشناختی در فرآیند آموزش دانشگاهی میتواند عامل زمینهساز اشتیاق تحصیلی دانشجویان و بهبود وضعیت تحصیلی آنان باشد.