رزومه وب سایت شخصی
QR


حسین ستار

حسین ستار

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
QR
حسین ستار

دانشیار حسین ستار

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

میل:sattar@kashanu.ac.ir

شبکه های اجتماعی مجازی):
ای دی تلگرام@hoseinsattar
اینستاگرام
:dr.hosein.sattar 
و    sattar.h.u

کانال تلگرام: https://t.me/sattarkashanu1

آدرس اسکایپ برای کلاسهای آزاد(ویژه دانشجویان دکتری قرآن و حدیث):

https://join.skype.com/NDultE4qn9u7

شنبه:(18-16:تاریخ حدیث)(علم رجال :18-20)
سه شنبه:(18-20:رجال/دانشجویان بین الملل)
چهارشنبه:(8-10:جوامع حدیثی)(جوامع حدیثی/دانشجویان بین الملل:16-18)

 

نمایش بیشتر

بازشناسی مستندات قرآنی قراردادهای صلح در صدر اسلام، حسین ستار

نویسندگاندکتر حسین ستار، سید محمد موسوی، سید امیراالیاس موسوی
همایشدومین کنفرانس بین المللی صلح پژوهی
تاریخ برگزاری همایش2020-02-29
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

مشروعیت انعقاد پیمان صلح بین مسلمانان و کفار امری مورد اتفاق میان مفسرین قرآن است. در صدر اسلام این پیمان ها با مدت زمان مشخص و براساس مصلحت مسلمین انجام می پذیرفت. به گواهی تاریخ صلح حدیبیه، صلح با یهودیان یثرب، صلح با قبیله بنی مُدلج، صلح با قبیله اشجع به فرمان ر سول اکرم منعقد گردید. با عنایت به این پژوهش، هر کدام از صلح هایی که رسول اکرم و امام حسن مجتبی در صدر اسلام پذیرفتند مبتنی بر مستندات قرآنی است. در این جستار مشخص گردید که نبردهای صدر اسلام به قراردادهای متعددی نظیر 1-عقد مهادنه 2-عقد موادعه منجر گردیده است. با کنکاش تفسیری و ارزیابی مستندات قرآنی این قراردادها روشن گردید که اولاً درست است اسلام در صدد جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی بوده اما مسلمین باید در صورت قوت و قدرت کافی صحنه نبرد را به سود خود به پایان ببرند؛ چراکه کفار لجوج هیچ گاه تحت بیرق حاکمیت مسلمین نخواهند رفت و غلبه دین حق را برنتابیده و فرامین اسلام آنان را به ستوه در می¬آورد ثانیاً صلح امام حسن مجتبی با معاویه کاملاً منطبق بر سیره جد بزرگوار ایشان رسول اکرم و برگرفته از رهنمودهای قرآنی بوده و امام حسن در صلح خود با اتخاذ سیره و روش رسول اکرم در صلح حدیبیه رسوایی معاویه را برای همگان مشخص نمودند؛ به بیان دیگر صلح این دو بزرگوار منتج به غرض واحدی گردید: رسوایی و نقض پیمان مشرکین و مخالفان معاند. ثالثاً مشخص شد از منظر منطق قرآن، اسلام نه دین جنگ است و نه دین صلح؛ بلکه مصلحت، حرکت در مسیر دین و تربیت انسان ها مهم است و رهبران حقیقی اسلام همواره سعی نمودند تا جذب حداکثری و دفع حداقلی، برای اسلام به ارمغان آید.

متن کامل مقاله


لینک دانلود فایل