رزومه وب سایت شخصی
QR


حسین ستار

حسین ستار

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
QR
حسین ستار

دانشیار حسین ستار

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

میل:sattar@kashanu.ac.ir

شبکه های اجتماعی مجازی):
ای دی تلگرام@hoseinsattar
اینستاگرام
:dr.hosein.sattar 
و    sattar.h.u

کانال تلگرام: https://t.me/sattarkashanu1

آدرس اسکایپ برای کلاسهای آزاد(ویژه دانشجویان دکتری قرآن و حدیث):

https://join.skype.com/NDultE4qn9u7

شنبه:(18-16:تاریخ حدیث)(علم رجال :18-20)
سه شنبه:(18-20:رجال/دانشجویان بین الملل)
چهارشنبه:(8-10:جوامع حدیثی)(جوامع حدیثی/دانشجویان بین الملل:16-18)

 

نمایش بیشتر

بررسی تطبیقی وجوه اعجاز قرآن از منظر علامه طباطبایی و عایشه بنت الشاطی

نویسندگانحسین ستار,الهه بزمیان,حیات لایقی پور
همایشاولین کنفرانس بین المللی علوم اسلامی
تاریخ برگزاری همایش2024-08-06 - 2023-04-18
محل برگزاری همایش39 - ازمیر
ارائه به نام دانشگاهHEKSCONF
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

یکی از مباحث مطرح و مهم علوم قرآنی مسأله اعجاز قرآن و وجوه مختلف آن است که از دیر زمان مورد توجه و پژوهش بسیاری از متفکران و دانشمندان قرآن پژوه بوده است. در ابتدا در مجموعه آثار تدوین یافته در باب اعجاز قرآن کریم و وجوه آن دیدگاههایی مطرح بود که براساس آنها اعجاز قرآن تنها به یک یا نهایتا دو وجه محدود میشود؛ برای مثال وجه فصاحت و بالغت، صرفه و نظم که بیشترین توافق روی آن ها صورت گرفته بود اما امروزه اعجاز قرآن در سه جنبه مهم و اساسی اعجاز بیانی، اعجاز علمی و تشریعی مطرح میباشد. اینمقالهکه با روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته، پژوهشی است تطبیقی در بحث وجوه اعجاز قرآن همراه با بیان و نقد دیدگاه دو مفسر بزرگ عالمه طباطبایی و عایشه بنت الشاطی در مجموعه آثار آنان. هر دو مفسر با توجه به گرایش فکری و رویکرد خاص خود به موضوع اعجاز و وجوه آن پرداخته اند. شایان ذکر است براساس این پژوهش می توان گفت تفاوت دیدگاهی در برخی موارد از جمله: تعریف و چگونگی تحدی و جنبه های مختلف اعجازاز قبیل اخبار غیبی، اعجاز تشریعی، اعجاز علمی و معارفی و عدم وجود اختالف در دو دیدگاه به چشم میخورد در عین حال، به نظر می رسد دو مفسر عالوه بر وجود افتراق ذکر شده مشترکاتی نیز داشته اند که عبارتند از: رد وجه صرفه در اعجاز قرآن و پذیرش اعجاز بیانی «اعجاز ادبی» قرآن، ناگفته نماند که مباحث و مطالب مطرح شده توسط عالمه طباطبایی از شفافیت و ساماندهی بهتری برخوردارند.